V súlade so zväčšujúcim sa množstvom informácií a s obsahom premenných môže byť časový rad použitý k ďalším, na tento účel vytvoreným zloženým ukazovateľom (kompozitným indikátorom). Zložený indikátor je zvyčajne vytvorený viacerými premennými a aj spôsob kombinácie týchto premenných býva rôzny. Výber premenných do zloženého indikátora a použitá matematická forma nie sú pevne a jasne určené.
Podklady pre manažérov
Obe závisia od teoretickej úvahy analytikov, ktorí indikátor zostavujú a od praktických testov, ktoré dokazujú hodnovernosť a efektívnosť vybraných ukazovateľov. Zložený indikátor môže uľahčiť interpretáciu výsledkov podnikového prieskumu. ŠÚ SR v oddelení konjunkturálnych prieskumov vytvára základné kompozitné indikátory vo všetkých sledovaných odvetviach. Nazývajú sa indikátory dôvery a sú zostavované v súlade s metodikou odporúčanou Európskou komisiou (EK). Ukazovatele sú zostavované s cieľom komplexnejšie opísať vývoj sledovaných odvetví a vopred signalizovať nepriaznivé (alebo veľmi priaznivé) tendencie. Vzhľadom na to, že výsledky konjunkturálnych prieskumov sú k dispozícii najneskôr dva dni pred koncom sledovaného obdobia, poskytujú kompozitné indikátory ideálny podklad pre zodpovedajúce manažérske rozhodovania. Indikátor dôvery v službách (Services Confidence Indicator) demonštruje vzťah troch ukazovateľov - trendu podnikateľskej situácie, súčasnej úrovni dopytu a očakávaného dopytu v nasledujúcich troch mesiacoch. Indikátor je vypočítaný ako aritmetický priemer uvedených troch zložiek.
Indikátor dôvery v službách dosiahol v máji 2003 najvyššiu hodnotu od začiatku roka (61 bodov), čo je o 8 percentuálnych bodov viac ako v januári. Na vývoj indikátora pozitívne pôsobilo zlepšenie podnikateľskej situácie v sektore služieb a zvýšenie dopytu po službách v sledovanom období.
Záujem o služby poisťovní
Vývoj podnikateľskej situácie v súčasnosti vnímajú respondenti vcelku pozitívne, hlavne poisťovne a podniky zaoberajúce sa finančným sprostredkovaním sa nachádzajú vo veľmi dobrej situácii. Pesimistické hodnotenia súčasného vývoja prevažujú pri dopravných firmách a cestovných kanceláriách. Na priaznivý vývoj podnikateľskej situácie mal vplyv rastúci vývoj dopytu za posledné tri mesiace. V máji vzrástlo konjunkturálne saldo oproti predchádzajúcemu mesiacu o 6 percentuálnych bodov a dosiahlo rovnakú úroveň ako na začiatku roka 2003. Najvýraznejší rast dopytu zaznamenali poisťovne a podniky zaoberajúce sa finančným sprostredkovaním, čo malo vplyv na zlepšenie ich podnikateľskej situácie. Nízky dopyt pociťujú 4 percentá respondentov, hlavne podniky zaoberajúce sa činnosťami v oblasti nehnuteľností a cestovné kancelárie. Prognózy dopytu po službách sa oproti minulému mesiacu výrazne nezmenili. Viac ako dve tretiny respondentov predpokladajú, že dopyt po službách bude mať rastúci trend. S priaznivým vývojom počítajú hlavne poisťovne a podniky zaoberajúce sa činnosťami súvisiacimi s finančným sprostredkovaním. Nezmenený vývoj dopytu očakáva 27 percent podnikov služieb a s poklesom počítajú 4 percentá respondentov (podniky zaoberajúce sa činnosťami v oblasti nehnuteľností). Vyjadrenia respondentov na vývoj zamestnanosti sa výrazne nezmenili oproti predchádzajúcemu mesiacu. Viac ako polovica podnikov uvádza pokles počtu zamestnancov v posledných troch mesiacoch, napriek zlepšujúcej sa podnikateľskej situácii v sektore služieb.
Legislatíva stále prekážkou
K výraznému znižovaniu stavu zamestnancov dochádza naďalej v dopravných firmách a v sektore poisťovníctva. Pozitívne, z hľadiska rastu zamestnanosti, hodnotia situáciu podniky zaoberajúce sa prenájmom strojov a zariadení, ktoré očakávajú v nasledujúcich troch mesiacoch výrazný rast dopytu. Podľa výsledkov prieskumu prognózy vývoja zamestnanosti sú v porovnaní s očakávaniami v apríli pesimistickejšie, konjunkturálne saldo kleslo oproti minulému mesiacu o 14 percentuálnych bodov. Viac ako polovica respondentov zo sektora služieb predpokladá v nasledujúcich mesiacoch pokles počtu zamestnancov. Znižovanie počtu zamestnancov očakávajú najmä dopravné firmy a sektor vzdelávania. Opačný trend, teda zvyšovanie počtu zamestnancov, predpokladá len 8 percent podnikov služieb. Najväčšími optimistami sú podniky zaoberajúce sa počítačovými a súvisiacimi činnosťami. V hodnotení očakávaného vývoja cien sa oproti aprílu názory podstatne nezmenili. Viac ako polovica respondentov počíta s nezmenenou situáciou v oblasti cien. Najstabilnejšie ceny si udržia hlavne podniky poskytujúce rekreačné, kultúrne a športové činnosti a sektor ostatných služieb. V prognózovanom období plánuje zvyšovať ceny 43 percent podnikov služieb. Rast cien predpokladajú poisťovne a podniky zaoberajúce sa činnosťami súvisiacimi s finančným sprostredkovaním. S poklesom cien služieb v nasledujúcich troch mesiacoch počíta najmä sektor pôšt a telekomunikácií. Názory podnikov na faktory obmedzujúce podnikateľské zámery sa od začiatku roka naďalej nemenia. Opäť viac ako polovica respondentov nepociťuje žiadne obmedzujúce faktory. Najčastejšie uvádzaným obmedzujúcim faktorom v mesiaci máj je nízky dopyt, ktorý uviedli hlavne dopravné firmy a sektor vzdelávania. Ďalej nasledujú iné faktory a finančné obmedzenia. Medzi iné bariéry uviedli respondenti najmä legislatívu, daňové zákony, konkurenciu, byrokraciu a nevymožiteľnosť práva.
| Indikátor dôvery v službách | |
| január 02 | 48 |
| február 02 | 59 |
| marec 02 | 59 |
| apríl 02 | 63 |
| máj 02 | 53 |
| jún 02 | 45 |
| júl 02 | 32 |
| august 02 | 49 |
| september 02 | 59 |
| október 02 | 63 |
| november 02 | 61 |
| december 02 | 52 |
| január 03 | 54 |
| február 03 | 56 |
| marec 03 | 51 |
| apríl 03 | 55 |
| máj 03 | 61 |
