Už veľmi dávno niekto múdry o vlastnostiach lídra napísal: správny líder umožní ľuďom uvidieť, čoho sú schopní a potom im pomáha dostať sa do cieľa. Vodcovstvo znamená okrem iného "zručnosť" motivovať, nadchnúť, excelentne komunikovať a vytvárať medziľudské vzťahy tak, aby jeho tím odhalil a využil svoj potenciál. Preto je dôležitá zrelosť lídra a jeho emocionálna inteligencia.
Odborníci preto viac ako kedykoľvek doteraz pripisujú význam emocionálnej inteligencii. Okrem IQ preto firmy pri obsadzovaní funkcií čoraz častejšie posudzujú EQ - emocionálnu inteligenciu. Podľa niektorých výskumov EQ zodpovedá za 58 percent výkonu vo všetkých typoch zamestnaní.
Ak líder dokáže vzbudzovať nadšenie, radosť z práce, optimizmus a vytvárať prostredie spolupráce a vzájomnej dôvery, určite dosiahne lepšie výsledky, ako vodcovia ktorí na pracovisku rozširujú negatívnu energiu.
Aj líder je len človek a môže prežívať rôzne stresujúce a negatívne situácie. Musí sa však dokázať ovládať a neprenášať ich do pracovného prostredia. Ak sa ľudia v práci dobre cítia, ich pracovné výsledky budú oveľa lepšie, ako keď sa na pracovisku cítia zle. Šéf preto priamo ovplyvňuje schopnosť zamestnancov dosiahnuť dobré pracovné výsledky.
Človek na vedúcej pozícii by si mal uvedomovať, akým dojmom pôsobí na svoje okolie, ako sa ostatní cítia v jeho prítomnosti. Majú z neho strach? Veria mu? Majú pocit, že šéf im verí?
Čo definuje emocionálnu inteligenciu
Každý človek je iná osobnosť, iný temperament, má svoje spôsoby prejavu emócií. Ale pre úspech v živote je dôležité, nielen na vedúcej pozícii, mať dostatok taktu a emocionálnej inteligencie.
Sebavedomie
Ľudia s vysokou emocionálnou inteligenciou si veria. Poznajú svoje prednosti a slabosti a pracujú na nich. Chápu svoje pocity a preto im nedovoľujú, aby ich ovládali. Veria svojej intuícii. Sebavedomie je dôležitá časť emocionálnej inteligencie.
Sebaovládanie
znamená schopnosť ovládať emócie a impulzy. Ľudia, ktorí sa dokážu ovládať, nikdy nerobia impulzívne a nezodpovedné rozhodnutia. Vždy najskôr myslia a potom konajú. Sebaovládania je ohľaduplnosť, bezproblémové prijímanie zmien, integrita a schopnosť povedať nie. Ľudia, ktorí sa vedia ovládať, sa nikdy extrémne nenahnevajú a nie sú žiarliví.
Motivácia
Ľudia s vysokou úrovňou emocionálnej inteligencie sú veľmi produktívni, pracujú efektívne a milujú výzvy. Zvyčajne sú vysoko motivovaní, ale aj ochotní oželieť okamžité výsledky v prospech úspechu dlhodobého cieľa.
Empatia
patrí k najdôležitejším zložkám emocionálnej inteligencie. Znamená schopnosť identifikovať potreby, priania ľudí okolo a pozrieť sa na ne z ich uhla pohľadu. Empatickí ľudia ľahko rozpoznávajú pocity iných, aj keď nemusia byť zjavné. Vynikajú v nadväzovaní a manažovaní vzťahov, vedia počúvať. Žijú čestne a nemajú radi stereotyp.
Sociálne zručnosti
sú znakom vysokej emocionálnej inteligencie. Títo ľudia sú typickí tímoví hráči. Nezameriavajú sa na svoj vlastný úspech, ale najprv pomáhajú ostatným pokročiť a zažiariť. Dokážu manažovať hádky. Sú schopní excelentne komunikovať, manažovať hádky a vedia výborne vytvárať a budovať medziľudské vzťahy.
Je váš šéf správny vodca? Toto by mal vedieť
Keď je váš šéf správny vodca, má jasnú predstavu o tom, k čomu sa chce váš tím a firma dopracovať. Nenecháva si ju pre seba, ale vie definovať ciele a vysvetliť, čo máte dosiahnuť.
Vodcovia môžu a urobia to, čo očakávajú od iných. Sú pripravení premeniť slová na činy. Vychovávajú ľudí k tomu, aby preberali viac ťažkých úloh a zodpovednosti, podporujú dôveru ľudí a tešia sa z toho, keď sa ich ľudia menia na vodcov, nie nasledovateľov.
Top lídrom nechýba odvaha a schopnosť obklopovať sa ľuďmi, ktorí sú lepší ako oni sami. Nikdy sa neznížia k tomu, aby zneužili výkon svojej funkcie.
Lídri počúvajú členov svojich tímov a zapájajú ľudí do hľadania nových spôsobov ako dosiahnuť dohodnuté ciele. Sú pružní a vítajú zmeny, nezotrvávajú na starých spôsoboch, len preto, že sú pohodlnejšie.
Vodcovia sú ľudskí, robia chyby a sú pripravení to pripustiť. O chybách premýšľajú a učia sa z nich. Vodcovia dávajú ľuďom vedieť ako pracujú, uznávajú a oceňujú ich činnosť, odmeňujú spravodlivo. Zamestnancom umožňujú vzdelávať sa a vytvárajú im podmienky, aby mohli naplno využiť svoj potenciál a profesionálne rásť.
Nezrádzajú dôveru, vedia profesionálne zaobchádzať s dôvernými informáciami. Rešpektujú životné hodnoty, ktorými sa riadia iní ľudia.
Vodcovia vedia správne delegovať právomoci, dôverujú, ale aj kontrolujú plnenie zverených úloh. Podriadeným sú príkladom.
Dobrí šéfovia sú schopní empatie, zaujímajú sa o svojich ľudí a dávajú im svoj záujem najavo. Vedia si vybudovať dôveru a rešpekt svojho tímu, inšpirovať a motivovať svojich podriadených.