StoryEditor

Umelecké dotyky so strednou Európou

12.05.2003, 00:00

Každú z dnešných troch výstav nájdete v inom európskom meste, ale všetky sa čímsi dotýkajú nášho stredoeurópskeho regiónu. Prvá -- Majstrovské diela z Drážďan -- práve prebieha v londýnskej Royal Academy of Arts. Drážďanská galéria, poškodená minuloročnými záplavami, tu zapožičala početný súbor diel, ktorý ponúka ucelený prehľad nielen o vývoji umenia od stredoveku po 19. storočie, ale zároveň môžeme porovnať vývoj v jednotlivých európskych regiónoch v tomto rozsiahlom období. V piatich celkoch tu návštevník zhliadne práce nemeckej, talianskej, francúzskej, holandskej a španielskej proveniencie, z ktorých každá je zastúpená najväčšími menami. Môžete sa tešiť na Albrechta Dürera, Cranacha staršieho i mladšieho, Tiziana, Bernarda Bellotta známeho ako Canaletto, J. B. Tiepola, Poussina a v neposlednom rade Rubensa Velasqueza či ďalších. Výstava nie je príliš veľká, je doplnená dobrým katalógom a keď neviete, čo s voľným popoludním v Londýne, alebo vás nudia učebnice dejín umenia, zavrite Gombricha a navštívte túto výstavu, stojí za to. Potrvá do 8. júna 2003.
Pre tých, ktorí to majú do Londýna ďaleko, alebo majú radšej moderné umenie, pripravila Správa Pražského hradu v Jazdiarni taktiež vynikajúcu výstavu pod názvom Umenie je abstrakcia alebo Česká vizuálna kultúra 60. rokov. Expozícia je dôkazom, že v uvoľnenej atmosfére 60. rokov sa československé (aj keď sú tu zastúpení len českí tvorcovia) abstraktné umenie rozvíjalo plne v kontexte európskeho i celosvetového vývoja abstraktných prúdov, aj keď si tieto impulzy často vykladalo a aplikovalo svojským, treba dodať, že vždy plodným a plnohodnotným spôsobom. Vystavených je viac než sto diel voľnej tvorby, päťsto kníh a približne stopäťdesiat fotografií. Na usporiadaní exponátov môžeme sledovať, že malý formát knižnej obálky často slúžil ako alchymistické laboratórium, v ktorom sa formovali idey a nápady použité neskôr vo voľnej tvorbe a navyše knižná produkcia tohto obdobia sa pre českú scénu stala takmer určujúcou oblasťou na ďalší možný vývoj, a to vo všetkých prúdoch, informelom počínajúc a lettrizmom končiac. Vystavujúcich autorov je veľa, za všetkých menujme aspoň: V. Boudník, J. Koblasa, K. Malich, E. Medková, Z. Sýkora a ďalší. Výstava trvá do 25. mája. Po jej zhliadnutí si doma prezrite knižnicu, možno budete prekvapení.
Vynikajúci príklad kvalitného súčasného českého umenia nájdete v týchto dňoch v Bratislave v galérii Michalský dvor v Starom Meste. Ide o prierez bohatou tvorbou posledných rokov akademického maliara Borisa Jirků. Vystavených je 27 obrazov, ktorých ústrednou témou sme práve my, ľudia, naše slabosti, schopnosť aj neschopnosť komunikácie, naše malé kruté svety, zdeformované a skrývané, tu však odkryté a nastavené ako zrkadlo. Autorov vývoj, smerujúci k expresívnemu roztaveniu a novej výstavbe ľudského tela, rovnako ako hľadaniu novej farebnosti založenej na netradične používanom čiernom podklade vo veľkoformátovej tvorbe, môžeme porovnať s malými formátmi ilustrácií k textom napríklad Daniila Charmsa či Emila Hakla. Treba poznamenať, že so slovenským prostredím má Boris Jirků vrelé kontakty, čoho dokladom je jeho účasť na banskoštiavnických sochárskych sympóziách a nemalá kolekcia diel (obrazov i sôch) v stálej expozícii SOU lesníckeho v Banskej Štiavnici. Výstava je predajná a potrvá ešte mesiac a pol.

menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
23. apríl 2024 21:16