StoryEditor

Do koľkých dní môžete vrátiť tovar do obchodu

28.04.2017, 01:45
Autor:
(msa)(msa)(red)(red)
Namiesto radosti pociťujete z nákupu sklamanie a mrzia vás minuté peniaze? Nepremeškajte možnosť na bezdôvodné vrátenie tovaru.

Žiadny právny predpis nepriznáva spotrebiteľovi nárok na bezdôvodné vrátenie tovaru, zakúpeného v kamennom obchode či prevádzkarni firmy. Ak predávajúci umožní vrátiť alebo vymeniť tovar za iný, robí tak nad rámec svojich povinností. Nárok na bezdôvodné vrátenie alebo výmenu tovaru nie je právne vymáhateľný, upozorňuje Slovenská obchodná inšpekcia.

Zrušenie objednávky a vrátenie tovaru

Po doručení tovaru, ktorý ste si zakúpili online máte 14 dní na to, aby ste sa rozhodli, či ste s ním spokojný alebo nie.Toto pravidlo platí aj na nákupy prostredníctvom telefónu, zásielkového a podomového predaja. Existujú však tovary a služby, na ktoré sa nevzťahuje. V Európskej únii máte právo vrátiť tento nákup a získať späť plnú sumu z akéhokoľvek dôvodu, stačí len, že zmeníte svoj názor.

V kamenných obchodoch na neuvážené nakupovanie môžete doplatiť. Nepomôže ani EÚ, pretože výrobok môžete vrátiť len vtedy, ak je chybný. V tomto prípade už nejde o bezdôvodné vrátenie, ale o reklamáciu.  Mnohé obchody však dobrovoľne zákazníkom umožňujú vrátiť alebo vymeniť tovar počas určitého obdobia. O podmienkach vrátenia alebo vymenenia tovaru sa treba informovať u predajcu hneď pri nákupe.

Ako vrátiť tovar, keď zmeníte rozhodnutie

Lehota na zváženie sa skončí po 14 dňoch od prevzatia tovaru a pri zmluvách o poskytnutí služby uplynie lehota po 14 dňoch od uzavretia zmluvy. Ak koniec lehoty pripadne na deň pracovného pokoja, predlžuje sa do nasledujúceho pracovného dňa.

Obchodníka o vašom rozhodnutí zrušiť nákup musíte informovať. Nestačí len tovar odoslať späť. Ľudia robia často práve túto chybu. Obchodník je povinný poskytnúť vám vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý môžete použiť, aby ste ho informovali o vašom rozhodnutí. Jeho použitie je však dobrovoľné. Tovar, ktorý chcete vrátiť, nemôže byť použitý a musíte ho poslať späť do 14 dní odo dňa, kedy ste informovali obchodníka.

Povinnosť informovať obchodníka a odoslať mu tovar späť môžete skombinovať napríklad tak, že k tovaru, ktorý vraciate poštou, pridáte písomné vyhlásenie alebo zašlete fax či e-mail. Predávajúci vám musí peniaze vrátiť do 14 dní od prijatia oznámenia o zrušení. Túto lehotu môže predĺžiť ak tovar nedostal späť alebo nemá dôkaz o tom, že ste ho poslali.

Koľko peňazí dostanete naspäť

Vrátenie kúpnej ceny musí zahŕňať náklady na poštovné, ktoré ste zaplatili pri objednávke tovaru. Predávajúci však môže účtovať dodatočné náklady, ak ste výslovne žiadali o neštandardnú (expresnú) dodávku. Mal by vás však informovať, že budete musieť zaplatiť náklady na vrátenie tovaru. Ak tak neurobí, náklady bude znášať on. Nemusíte platiť žiadne ďalšie poplatky, o ktorých ste neboli informovaní.

Pri nákupe objemného tovaru (napríklad veľké domáce spotrebiče) vám obchodník musí poskytnúť aspoň odhad nákladov na jeho vrátenie. Objemný tovar kúpený od podomového predajcu, ktorý ste ihneď prevzali, však musí obchodník vždy vyzdvihnúť na vlastné náklady.

Internetové aukcie

Ak si niečo kúpite na internetovej aukcii od registrovaného obchodníka, máte rovnaké spotrebiteľské práva ako spotrebitelia, ktorí nakupujú od obchodníkov prostredníctvom internetových stránok. Na nákup od súkromnej osoby, ako sa to stáva často v elektronických aukciách, sa nevzťahujú právne predpisy o ochrane spotrebiteľov. Transakcia „spotrebiteľa" zahŕňa súkromnú osobu kupujúcu tovar alebo službu od obchodníka v rámci jeho podnikateľskej, obchodnej alebo profesijnej činnosti, na rozdiel od "obchodu", ktorý sa uskutočnil medzi dvomi súkromnými osobami. Všetky uznávané webové lokality s elektronickými aukciami ponúkajú kupujúcim určitý stupeň ochrany a široké poradenstvo o bezpečnom nakupovaní.

Lehota 14 dní na zváženie sa neuplatňuje na:

- letenky a lístky na vlak,
- na vstupenky na koncerty,
- hotelové rezervácie,
- rezervácie áut na prenájom,
- tovar vyrobený na objednávku alebo jasne personalizovaný tovar (napríklad oblek na mieru),
- zvukové alebo obrazové záznamy alebo počítačový softvér, ako sú napríklad DVD, v uzavretom obale, ktoré boli po prevzatí rozbalené,
- online digitálny obsah, ak ste už začali s jeho sťahovaním alebo strímingom,
- tovar zakúpený od súkromnej osoby a nie od spoločnosti,
- zabalený tovar, ktorý nie je možné vrátiť odbalený z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov,
- urgentné opravy a zmluvy o údržbe (ak napríklad zavoláte inštalatéra, aby opravil kvapkajúcu sprchu, nemôžete zrušiť práce po tom, ako ste sa dohodli na cene služby),
- kúpu jedla a nápojov (v prípade pravidelných dodávok, napríklad z mliekarne),
- tovar podliehajúci skaze,
- služby ako sú rezervácie dovolenkového ubytovania, stravovacie služby alebo služby voľného času v konkrétnych dátumoch alebo obdobiach.

Reklamácia nie je bezdôvodné vrátenie tovaru

Pozor na slovíčka. Ak tovar zakúpený v internetovom obchode nespĺňa vaše očakávania,  poponáhľajte sa do 14 dní ho vrátiť s potrebným písomným vyhlásením. Vrátenie tovaru je rýchlejší proces ako reklamácia, ktorá sa môže ťahať celé týždne či mesiace a nakoniec ju predávajúci nemusí vybaviť podľa vašich predstáv.

Ak je zakúpený výrobok chybný alebo jeho vzhľad a funkčnosť nezodpovedajú opisu, podľa právnych predpisov EÚ vám ho obchodník musí opraviť, nahradiť, znížiť jeho cenu alebo vám vrátiť peniaze. Keď zistíte vady na výrobku, je potrebné bezodkladne uplatniť reklamáciu u predávajúceho a výrobok ďalej nepoužívať.

Predávajúci je povinný spotrebiteľa riadne informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie, vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, ako aj o vykonávaní záručných opráv. Reklamačný poriadok musí byť sprístupnený na viditeľnom mieste dostupnom spotrebiteľovi.

01 - Modified: 2024-12-03 12:59:36 - Feat.: - Title: Čo priniesol Black Friday? Bitka obchodníkov napovedá veľa, nahráva jednému segmentu 02 - Modified: 2024-11-30 08:47:14 - Feat.: - Title: Do obchodu v Japonsku vnikol medveď, zranil jedného človeka 03 - Modified: 2024-10-19 21:57:13 - Feat.: - Title: Nová fáza globálnej expanzie. Čína chce obísť západné clá výstavbou tovární v zahraničí 04 - Modified: 2024-10-30 15:45:22 - Feat.: - Title: Jaroslav Hrabovský z DeutschMann: "Priateľská atmosféra a dôvera je predpokladom úspešnosti obchodníckych teamov" 05 - Modified: 2024-09-19 15:42:39 - Feat.: - Title: Srbský veľvyslanec na Slovensku pre HN: Veríme, že vaše skúsenosti nám pomôžu na našej ceste do Európskej únie
menuLevel = 1, menuRoute = prakticke-hn, menuAlias = prakticke-hn, menuRouteLevel0 = prakticke-hn, homepage = false
03. december 2024 19:08