Viete, čo všetko potrebujete na úspešné prihlásenie a vstup do elektronickej schránky? Čo na to potrebujete a ako máte postupovať? Celý návod sa dozviete prostredníctvom online rozhovoru na webe HN.
Otázka č.8 Peter Gabaj Dobry den. Vztahuje sa to aj na neziskove obcianske zdruzenie? Dakujem Norbert Molnár Dobrý deň, od 1. júla 2017 budú elektronické schránky automaticky aktivované právnickým osobám so sídlom na území Slovenskej republiky a zapísanej do obchodného registra. Právnickej osobe so sídlom na území Slovenskej republiky, ktorá nie je zapísaná do obchodného registra (ide napr. o občianske združenia, nadácie, neziskové organizácie a pod.) bude podľa platného právneho stavu elektronická schránka automaticky aktivovaná na doručovanie až 1. mája 2018. Musím Vám ale túto komunikáciu so štátom odporučiť, takže ak máte záujem využívať schránku skôr a neviete ako na to, obráťte sa prosím na naše Kontaktné centrum, kde Vám ochotne poradia ako na to. Otázka č.7 Marián Mám OP s čípom, mám čítačku aj stiahnutý softwar EID klient. Ako ďalej? Norbert Molnár Dobrý deň, ak máte OP s čipom, bezpečnostný osobný kód BOK, ktorý Vám tiež vystavia na príslušnom pracovisku polície, čítačku a nainštalované potrebné aplikácie pre váš operačný program, ste pripravený na prácu s elektronickou schránkou. Stačí Vám už len prístup na internet. Do schránky sa dostanete prostredníctvom portálu slovensko.sk, keď na titulnej stránke kliknete na ikonu "Prihlásiť sa na portál" vpravo hore. Po úšpešnom zadaní BOK kódu sa dostanete do prostredia Vašej schránky. Krátky videonávod, ako sa prihlásiť do schránky, nájdete tu: https://www.youtube.com/watch?v=aH1K7aEbpoI&feature=youtu.be Ak narazíte na akékoľvek ťažkosti, môžete sa obrátiť na operátorov nášho kontaktného centra na čísle +421 2 35 803 083, v pracovné dni do 18:00 a v stredu až do 21:00. Otázka č.6 Bibiána Dobrý deň, chcela som sa prihlásiť do elektronickej schránky, ale bohužial systém nefunguje cez Mac book Air, ako je to možné? Ako mám teda postupovať? Norbert Molnár Dobrý deň, svoju schránku môžete spravovať aj na zariadeniach od Apple, ja sám používam práve počítač MacBookAir a bez problémov čítam schránku. Na prácu so schránkou potrebujete mať občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom a čítačkou čipových kariet, tieto si môžete vybaviť na polícii. Na stránke slovensko.sk v sekcii na stiahnutie (fialová ikonka vpravo) nájdete potrebné aplikácie pre váš operačný systém. V prípade akýchkoľvek ťažkostí Vám odporúčam obrátiť sa na operátorov nášho kontaktného centra na čísle +421 2 35 803 083, v pracovné dni do 18:00 a v stredu až do 21:00. Otázka č.5 Stano Otázka 1. Prečo nestačia obyčajné mailové schránky? Otázka 2. Prečo štát zakaždým, keď dáva podnikateľom nejakú povinnosť, žiada, aby si ju aj zaplatili? Sk štát niečo chce, tak nech danú vec aj financuje. Veď vyberá dane. Prečo ešte žiada podnikateľov aby si to, čo nepotrebujú, aj zaplatili? ďakujem Norbert Molnár Dobrý deň, využívanie štátnych elektronických schránok je bezplatné, podnikatelia nemusia platiť žiadne poplatky. Ak ešte nemáte občiansky preukaz s čipom, za jeho vybavenie zaplatíte 4,50 eura. Bezpečnostný osobný kód, čítačku čipových kariet aj potrebné softvérové aplikácie získate bezplatne. Naopak, elektronická komunikácia vám ušetrí veľa času a peňazí. Správne poplatky sa pri elektronickej komunikácii znižujú na polovicu, navyše vaši zamestnanci nebudú musieť stáť v dlhých radoch na úradoch či poštách, ale budú sa môcť venovať niečomu užitočnejšiemu. Orgány verejnej moci budú zasielať svoje rozhodnutia do prostredia štátnych elektronických schránok, jedine tu vie štát garantovať doručiteľnosť a bezpečnosť systému. Vo svojej schránke si však môžete nastaviť notifikácie o každej novej správe, a to na ľubovoľný e-mail alebo prostredníctvom SMS. Otázka č.4 Slavo Zibura Zdravím žijem v USA niekoľko rokov mám s.r.o , platím licenciu a nemám čas ani chuť ísť domov ako to mám riešiť ? Moja s.r.o spi keď sa vrátim chcem podnikať . Ďakujem Norbert Molnár Dobrý deň, z Vašej otázky mi nie je jasné, či máte slovenský elektronický občiansky s čipom. Ten dostanete spolu s bezpečnostným osobným kódom BOK a čítačkou elektronických kariet na ktoromkoľvek oddelení dokladov na Slovensku. Ak čipový občiansky a BOK máte, ale nemáte čítačku, môžete si ju zabezpečiť aj samostatne: https://eidas.minv.sk/TCTokenService/download/Prirucka_eID_klient.pdf Pokiaľ je vaša spoločnosť zapísaná v obchodnom registri so sídlom na území Slovenskej republiky, elektronická schránka vám bude automaticky aktivovaná 1. júla 2017. Aj napriek tomu, že Vaša spoločnosť nevykazuje činnosť, môžu Vám do elektronickej schránky prísť dôležité úradné rozhodnutia, preto by malo byť vo Vašom záujme, aby ste sa do nej vedeli prihlásiť. Výhodou oproti klasickej pošte je, že Vám neujde žiadne dôležité podanie a môžete ju spravovať aj z USA. Ak nemáte vybavený čipový občianky a BOK kód, odporúčam Vám informovať sa o možnosti získať ich na príslušnom zastupiteľskom úrade Slovenskej republiky. Ak si neviete v USA zabezpečiť prístup do Vašej firemnej schránky, môžete udeliť inej osobe. AK takúto žiadosť neviete podať elektronicky, môžete tak urobiť aj listinne. Návod, ako na to, aj potrebné tlačivá, nájdete tu: https://www.slovensko.sk/sk/agendy/agenda/_pristup-disponovanie-so-schra Prajem veľa energie do riešenia, verím, že prístup do Vašej schránky sa Vám podarí vybaviť včas. Otázka č.3 Vladimír Dobrý deň, zdá sa mi, ba som presvedčený, že takmer všetko, čo štát robí, robí veľmi komplikovane, neodborne, zložito a navyše aj draho. Pritom by to malo byť presne naopak. Ako hovoril Kléma - Klement Gottwaldt - Více, lépe, levněji. Prečo to tak neviete robiť? ďakujem Norbert Molnár Dobrý deň, ďakujem za Váš názor, aj keď neviem, na čo konkrétne reagovať. Veríme, že komunikovať so štátom elektronicky napríklad z prostredia vlastnej obývačky kedykoľvek je efektívnejšie a komfortnejšie ako stáť v dlhých radoch na úradoch či na poštách. Klementa Gottwalda ako vzor pri elektronizácii verejnej správy rozhodne používať nemienime. :-) Otázka č.2 Ivan K. Dobrý deň. Aké postihy mi budú hroziť, ak nebudem mať od 1. júla 00.00 h funkčnú elektronickú schránku? Ďakujem. Norbert Molnár Dobrý deň, priamo vám nehrozia žiadne postihy, pokuty a podobne. 1. júla automaticky aktivujeme na doručovanie všetky schránky právnických osôb so sídlom na Slovensku zapísaných v Obchodnom registri SR. Ak nebudete mať vybavený prístup do svojej firemnej schránky, je to podobné ako nemať kľúč od svojej fyzickej schránky. Nebudete mať prístup k dôležitým dokumentom, napríklad súdnym či exekučným rozhodnutiam, alebo oznámeniam zo Sociálnej poisťovne. Len pre pripomenutie, na prístup do svojej firemnej schránky potrebujete občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom. Tieto si vybavíte na ktoromkoľvek oddelení dokladov, kde dostanete aj čítačku čipových kariet. Na svojom počítači si nainštalujete aplikácie, ktoré nájdete na slovensko.sk, a môžete začať vo svojej schránke pracovať. Jej správou môžete poveriť aj niekoho iného, napríklad asistentku, finančného riaditeľa či firemného právnika. Ak narazíte na akékoľvek ťažkosti, môžete sa obrátiť na operátorov nášho kontaktného centra, v pracovných dňoch na čísle +421 2 35 803 083 alebo cez webový formulár. Otázka č.1 Rado Dobry den, zaujima ma ktorym momentom je schranka pre PO aktivovana. Presny moment aktivacie vzhladom na viacero krokov pri prihlasovani do portalu slovnesko.sk je podla mna nejasny. Je to 1.prihlasenim do portalu (zadanim BOK) alebo 2.vyberom schranky pre PO (kliknutim na "schranku-nazov" PO v druhom kroku vyberu), alebo az 3.otvorenim samotnej schranky dorucenej posty (klik na ikona schranky)? Dakujem Norbert Molnár Dobrý deň, Schránka právnickej osoby zapísanej do obchodného registra sa aktivuje na doručovanie buď prvým prístupom do schránky, alebo 1. júla 2017 automaticky, a to aj v prípade, že sa do schránky nikto neprihlási. Schránka sa vám teda aktivuje po kliknutí na schránku právnickej osoby, do ktorej máte zriadený prístup pri kroku: výber subjektu.