Pixabay

Objav Hubblovho teleskopu: Na planétach podobných Zemi sú známky vody

05.09.2017, 10:22
sansan
Tri potenciálne obývateľné planéty vo veľkosti našej Zeme v inej slnečnej sústave pravdepodobne obsahujú značné množstvo vody, hovoria astronómovia.

Objav Hubblovho vesmírneho teleskopu zvyšuje šance života na planétach, ktoré obiehajú trpaslíčiu hviezdu Trappist-1. Je vzdialená 40 svetelných rokov od Slnka, informuje Independent.

Každá z planét krúži v "obývateľnej zóne" hviezdy, kde sú teploty dostatočné na to, aby umožnili útvary povrchových vôd, ako sú jazerá a oceány.

Celkovo sedem planét, ktoré sú podobnej veľkosti ako Zem, pravdepodobne obieha chladnú hviezdu.

Nový výskum naznačuje, že vonkajšie planéty v systéme stále prechovávajú veľké množstvo vody napriek silnému žiareniu hviezdy, ktoré vedie k obrovským stratám vody.

"Tieto pozorovania majú veľký význam, pretože nás informujú o prostredí planét Trappist-1 a najmä o tom, či môžu zostať obývané miliardy rokov," vysvetlil Amaury Triaud, člen medzinárodného tímu z univerzity v Birminghame. "Avšak,  niektoré z našich záverov o ich osídlení sú však trochu tlmené našimi nejasnými znalosťami o masách planét".

Ultrafialové žiarenie z hviezdy môže spôsobiť, že planéty vyschnú tak, že to spôsobí rozpad molekúl vody. Astronómovia zistili, že vnútorné planéty mohli vplyvom UV žiarenia stratiť 20-krát viac vody za posledných osem miliárd rokov, než majú všetky oceány Zeme dohromady.

Ale vonkajšie planéty systému - vrátane troch v obývateľnej zóne - môžu stratiť menej vody, ako majú napríklad tri oceány na Zemi. To znamená, že planéty si mohli zachovať "podstatné" množstvo vody, uviedli vedci.

01 - Modified: 2022-08-08 15:35:02 - Feat.: - Title: Slnko je aktívnejšie, ako sa predpovedalo. Môže byť vo svojom najsilnejšom cykle od začiatku meraní 02 - Modified: 2022-08-05 10:28:00 - Feat.: - Title: Raz to niekoho zabije. Silnie varovanie pred pádmi trosiek rakiet na Zemi 03 - Modified: 2022-08-03 12:49:13 - Feat.: - Title: Fascinujúca snímka. Webbov teleskop odfotil galaxiu vzdialenú 500 miliónov svetelných rokov 04 - Modified: 2022-08-01 08:22:23 - Feat.: - Title: Astronóm Svoreň: Webbov teleskop by mohol objaviť skutočnú dvojičku Zeme 05 - Modified: 2022-08-09 18:59:14 - Feat.: - Title: Chceš si užiť luxusný výlet do vesmíru s pohárikom v ruke? Space Perspective ti to za 125 tisíc umožní