Twitter LA Times

Vedci preveria medzihviezdne teleso. Môže ísť o mimozemskú loď

14.12.2017, 10:25
V októbri spozorované medzihviezdne teleso prelietajúce okolo Slnka chcú vedci podrobiť ďalšiemu skúmaniu.

Skupina odborníkov združená pod programom ruského miliardára Jurija Milnera Breakthrough Listen totiž nevylučuje, že by teleso mohlo niesť známky mimozemskej technológie, informujú Lidovky.

"Pravdepodobnosť, že sa jedná o umelo vytvorený objekt, teda vo svojej podstate vesmírne plavidlo, nie je úplne nulová," uviedol pre Washington Post Adrew Siemion, ktorý na americkej univerzite v Berkeley vedie odbor pre hľadanie a výskum mimozemskej aktivity.

Siemion však spoločne s kolegami pripomína, že teleso s najväčšou pravdepodobnosťou vzniklo prirodzenou cestou. "Ide o jedinečnú šancu. Hoci je pravdepodobnosť objavu minimálna, musíme to využiť," pridala sa Karen Meechová z University of Hawaii. Práve výskumníci z Havaja teleso v októbri objavili.

Podľa Meechovej vykazuje Oumuamua, ako teleso vedci po havajskom výraze pre posla pomenovali, niektoré typické črty pre asteroidy, ktoré sme zvyknutí vídať. "Kvôli tomu ale nemôžeme vylúčiť iné varianty," dodala Meechová.

Vesmírna loď pripomínajúca obrovskú uhorku
Hardvardský astronóm Avi Loeb napríklad upozorňuje, že Oumuamua má ideálny tvar pre cestovanie naprieč vesmírom, čo by mohlo nahrávať variante o mimozemskom plavidle. Na rozdiel od podobne veľkých objektov, Oumuamua má približne 400 metrov na dĺžku, sa jeho tvar nepribližuje guľu, ale skôr "obrovskej uhorke".

Vedci ďalej poukazujú na netypickú trajektóriu letu, Oumuamua sa totiž v blízkosti Slnka nepohybuje tak, ako je zvykom u iných asteroidov alebo planét.

01 - Modified: 2017-10-28 12:46:08 - Feat.: 0 - Title: Mimoriadna udalosť. Astronómovia zaznamenali let medzihviezdneho telesa našou sústavou