Pixabay

Astronómovia zistili, koľko váži Mliečna cesta

12.03.2019, 11:58
sansan
Vedci použili namerané rýchlosti 44 globulárnych hviezdokop na meranie hmotnosti našej domovskej galaxie, Mliečnej cesty.

Astronómovia použili Hubbleov vesmírny teleskop agentúry NASA a satelit Gaia Európskej vesmírnej agentúry. Ich prácu publikovali v Astrophysical Journal.

Mliečna cesta váži asi 1,5 bilióna hmotností nášho slnka. Znamená to, že má 1,5 bilióna hviezd? Vôbec nie. Približne 200 miliárd hviezd galaxie prispieva len niekoľkými percentami hmotnosti Mliečnej cesty. Tých niekoľko percent zahŕňa supermasívnu čiernu dieru so 4 miliónmi hmotností slnka v strede Mliečnej cesty. Väčšina zvyšnej hmoty galaxie - asi 90 percent - je uzavretá v neviditeľnej a tajomnej temnej hmote.

"Skorší výskum z niekoľkých desaťročí používal rôzne pozorovacie techniky, ktoré poskytli odhady hmotnosti našej galaxie v rozsahu od 500 miliárd do 3 biliónov slnečných hmôt. Zlepšené meranie je blízko stredu tohto rozsahu. Nový odhad hmotnosti stavia našu galaxiu na slabšiu stranu v porovnaní s inými galaxiami vo vesmíre. Najľahšie galaxie sú okolo miliardy hmotností Slnka, zatiaľ čo najťažšie sú 30 biliónové, alebo 30 000 krát masívnejšie. Hmotnosť Mliečnej dráhy ako 1,5 bilióna hmotností slnka je normálna pre galaxiu jej jasu," uvádza sa v stanovisku HubbleSite.

Astronómovia použili Hubbleov vesmírny teleskop a Gaiu na meranie trojrozmerného pohybu guľových hviezdokop. Každá z nich obsahuje stovky tisíc hviezd, ktoré obiehajú okolo stredu našej galaxie.

Temná hmota, aj keď ju nevidíme, je dominantnou formou hmoty vo vesmíre a môže byť odvážená svojím vplyvom na viditeľné objekty, ako sú guľové hviezdokopy. Čím masívnejšia je galaxia, tým rýchlejšie sa jej guľové hviezdokopy pohybujú pod gravitáciou. Hubble a Gaia narozdiel od predchádzajúcich meraní zaznamenávajú bočný pohyb globulárnych klastrov, z ktorého je možné vypočítať spoľahlivejšiu rýchlosť (a teda gravitačné zrýchlenie).

Nová štúdia rozšírila merania Gaie pre 34 guľových hviezdokop na 65-tisíc svetelných rokov s Hubbleovými meraniami 12 hviezdokop na 130-tisíc svetelných rokov boli získané z obrázkov zhotovených počas 10-ročného obdobia.

01 - Modified: 2024-04-24 13:33:20 - Feat.: - Title: India ukazuje celému svetu, ako sa to má robiť. Do roku 2030 by mohli byť všetky jej vesmírne misie bezodpadové 02 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Bola to druhá najjasnejšia hviezda. V budúcnosti môže svietiť ako druhý Mesiac 03 - Modified: 2024-04-23 12:03:29 - Feat.: - Title: Stal sa zázrak. NASA po piatich mesiacoch dostala od sondy Voyager zmysluplnú správu 04 - Modified: 2024-04-23 12:30:00 - Feat.: - Title: Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy 05 - Modified: 2024-04-24 07:00:00 - Feat.: - Title: NASA našla v kozme zmutované baktérie. Môžu ohroziť posádku na vesmírnej stanici