NASA/JPL-Caltech

Ikonická fotka Zeme vznikla pred 30 rokmi. Odhaľuje naše miesto vo vesmíre

17.02.2020, 23:00
sansan
Fotografia ukazuje Zem takú, aká skutočne je - osamelý základ života v nepochopiteľne veľkom vesmíre.

Pred tridsiatimi rokmi malo ľudstvo šancu vidieť sa v úplne novom svetle. 14. februára 1990 sonda Voyager 1 urobila fotografiu Zeme zo vzdialenosti 6 miliárd kilometrov.

Zem bola jednou z posledných vecí, ktoré Voyager 1 videl. Sonda urobila fotografiu len 34 minút pred tým, ako boli jej kamery navždy vypnuté.

Obrázok ukazuje našu domovskú planétu tak, aká skutočne je - malá, osamelá základňa života v nepochopiteľne veľkom vesmíre - a v dôsledku toho sa stala ikonou.

„Tím Voyager 1 v tom čase vycítil, že „Bledomodrá bodka“, čo je názov, pod akým je fotografia známa, by bola dôležitým sociálnym dokumentom,“ povedala planetárna vedkyňa Candy Hansenová, ktorá bola zástupcom experimentu v zobrazovacom tíme Voyager a zároveň prvou osobou, ktorá uvidela túto fotografiu.

„Začiatkom roku 1990 sa studená vojna ešte úplne „neroztopila“. Fotka mala potenciál pripomenúť ľuďom na celom svete, že sme v tom všetci spolu, bez ohľadu na to, koľko jadrových hlavíc môže jedna superveľmoc zamerať na inú, vysvetlila Hansenová. Fotka je dnes aj naďalej životne dôležitá, pretože jej odkaz je nadčasový,“ dodala.

„Teraz máme klimatickú zmenu ako existenčnú hrozbu,“ povedala pre Space.com Hansenová. „A znova si musíme pripomenúť, že existuje jedna planéta, ktorá je pohostinná pre ľudí. Aj keď jedného dňa kolonizujeme Mesiac alebo Mars, ani jedno z týchto telies nebude schopné podporiť sedem miliárd ľudí. Takže sa musíme starať o túto planétu.“

01 - Modified: 2024-04-19 12:00:00 - Feat.: - Title: NASA objavila baktérie odolné voči kozmickému žiareniu. Teraz ich chcú používať v produktoch, ktoré má doma každý 02 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme na oblohe druhý Mesiac? Príčinou môže byť neobvyklá hviezda 03 - Modified: 2024-04-18 10:11:08 - Feat.: - Title: Na dom mu spadol odpad z vesmíru. Teraz NASA potvrdila, že je to kus z batérie 04 - Modified: 2024-04-18 04:56:52 - Feat.: - Title: Šéf NASA varuje pred čínskou vojenskou prítomnosťou vo vesmíre 05 - Modified: 2024-04-16 18:03:17 - Feat.: - Title: Astronómovia objavili najväčšiu čiernu dieru v Mliečnej ceste. Je 33-krát väčšia než Slnko