Vetry počas marťanskej búrky majú zriedka väčšiu rýchlosť ako 60 kilometrov za hodinu - je to menej ako polovica rýchlosti hurikánových vetrov na Zemi.Indian Space Research Organisation

Mars môže byť stále vulkanicky aktívny, naznačujú nové dôkazy

12.05.2021, 16:44
Najnovšie dôkazy vedcov o pravdepodobne najmladšej sopečnej erupcii na Marse naznačujú, že červená planéta môže byť stále vulkanicky aktívna.

Nové zistenia navyše zvyšujú pravdepodobnosť, že teplo z nedávnej sopečnej činnosti mohlo pomerne nedávno vytvoriť priaznivé podmienky pre mikrobiálny život, informoval v utorok vedecký portál Space.com.

Erupcia spred 50-tisíc rokov

Väčšina sopečnej činnosti sa na Marse vyskytovala pred troma až štyrmi miliardami rokov, následkom čoho bol vznik obrovských masívov, ako je napríklad Olympus Mons - najvyššia hora slnečnej sústavy.

Odborníci sa domnievali, že Mars bol niekoľko miliónov rokov vulkanicky neaktívny. Teraz však na červenej planéte našli dôkaz o sopečnej erupcii, ku ktorej došlo zhruba pred 50-tisíc rokmi.

"Toto je najmladšia zdokumentovaná sopečná erupcia na Marse. Možnosť, že Mars by v súčasnosti mohol byť potenciálne vulkanicky aktívny, je vzrušujúca," uviedol hlavný autor štúdie David Horvath z Planetary Science Institute (PSI) v meste Tuscon v americkom štáte Arizona.

S využitím údajov zo satelitov obiehajúcich okolo Marsu vedci objavili predtým neznáme sopečné usadeniny v marťanskej oblasti známej ako Elysium Planitia.

Toto miesto pokryté magmatickými horninami je široké približne 13 kilometrov a pokrýva oblasť o niečo väčšiu ako je Washington, D.C., píše Space.com.

Nález, ktorý nemá obdoby

Podľa vedcov ide o nález, ktorý na Marse nemá obdobu a podobá sa skôr na útvary vytvorené staršími sopečnými výbuchmi na Mesiaci a Merkúre.

Stúpajúca magma okrem toho mohla roztopiť ľad v blízkosti povrchu a poskytnúť tak priaznivé podmienky pre vznik jednoduchších mikrorganizmov.

"To síce samo osebe nie je dôkazom o minulom živote na Marse, ale naznačuje to existenciu obývateľného prostredia," dodal Horvath.

V súvislosti s týmto objavom je zaujímavá tiež skutočnosť, že známky po tejto novoobjavenej sopečnej erupcii sa našli iba desať kilometrov od najmladšieho z veľkých impaktných kráterov na Marse, ktorý vznikol po dopade meteoritu.

Vzhľadom na to, že vek krátera a novoobjavenej sopečnej erupcie je približne rovnaký, vedci nemôžu vylúčiť ani možnosť, že najmladšiu sopečnú erupciu spustil práve dopad cudzieho telesa na marťanský povrch.

01 - Modified: 2024-04-18 22:00:00 - Feat.: - Title: Uvidíme na oblohe druhý Mesiac? Príčinou môže byť neobvyklá hviezda 02 - Modified: 2024-04-18 10:11:08 - Feat.: - Title: Na dom mu spadol odpad z vesmíru. Teraz NASA potvrdila, že je to kus z batérie 03 - Modified: 2024-04-18 04:56:52 - Feat.: - Title: Šéf NASA varuje pred čínskou vojenskou prítomnosťou vo vesmíre 04 - Modified: 2024-04-16 18:03:17 - Feat.: - Title: Astronómovia objavili najväčšiu čiernu dieru v Mliečnej ceste. Je 33-krát väčšia než Slnko 05 - Modified: 2024-04-08 09:37:23 - Feat.: - Title: Na severoamerickom kontinente bude o pár hodín možné sledovať úplné zatmenie Slnka