Snímka galaxie Cartwheel, ako ju vyhotovil Webbov vesmírny teleskop.FOTO: TASR/AP

Fascinujúca snímka. Webbov teleskop odfotil galaxiu vzdialenú 500 miliónov svetelných rokov

03.08.2022, 14:49
  • Vďaka záberom z teleskopu Jamesa Webba získali astronómovia nové poznatky o hviezdach v chaotickej galaxii.
  • Pozoroval ju už Hubbleov teleskop, infračervené zábery Webbovho teleskopu ale odhaľujú nové detaily.
  • Poskytuje nám aj predstavu o tom, čo sa stalo v minulosti a ako sa budú veci vyvíjať do budúcnosti.

Webbov teleskop od januára tohto roku z pozície vzdialenej 1,5 milióna kilometrov od Zeme pozoruje vesmír. Astronómovia sa domnievajú, že galaxia Cartwheel (Koleso voza) bola pôvodne špirálovou galaxiou, podobne ako naša Mliečna cesta. Svoj súčasný prstencový tvar dostala po zrážke s menšou galaxiou. Jej jasný stred je obklopený farebným prstencom.

Astronóm Svoreň: Webbov teleskop by mohol objaviť skutočnú dvojičku Zeme

Vďaka záberom z teleskopu Jamesa Webba získali astronómovia nové poznatky o jednotlivých hviezdach v tejto chaotickej galaxii, ako aj o čiernej diere v jej centre, uviedol spravodajský server CNN. Snímky poskytujú viac podrobností o tom, ako sa táto galaxia vyvinula.

Galaxiu pozoroval už Hubbleov teleskop, infračervené zábery Webbovho teleskopu ale odhaľujú nové detaily, ktoré zostávali doteraz skryté. Na snímke sú okrem galaxie Cartwheel zreteľné ešte dve menšie galaxie a mnoho ďalších v pozadí.

Galaxia Cartwheel je stále ešte v prechodnom období, uviedla NASA vo vyhlásení. „Keď nám teleskop Jamesa Webba ukazuje súčasný stav, poskytuje nám aj predstavu o tom, čo sa stalo v minulosti a ako sa budú veci vyvíjať do budúcnosti,“ dodala NASA.

Vesmírny teleskop Jamesa Webba vyniesla do vesmíru vlani 25. decembra raketa Ariane 5 z kozmodrómu Kourou vo Francúzskej Guyane. Ide o doteraz najvýkonnejší vesmírny ďalekohľad.

Vedcom by Webbovo observatórium malo umožniť skúmať históriu kozmu v najkrajnejších hlbinách času a priestoru aj pátrať po známkach možného života mimo Slnečnej sústavy.

01 - Modified: 2022-08-01 08:22:23 - Feat.: 0 - Title: Astronóm Svoreň: Webbov teleskop by mohol objaviť skutočnú dvojičku Zeme 02 - Modified: 2022-07-21 10:37:43 - Feat.: 0 - Title: Webbov teleskop už za jeden týždeň prekonal rekord. Našiel najstaršiu galaxiu, aká bola kedy pozorovaná 03 - Modified: 2022-07-14 05:22:19 - Feat.: 0 - Title: Takto vyzerá rovnaká časť vesmíru z Webbovho a Hubbleovho teleskopu. Rozdiel je priepastný