Snímky zachytávajú objav v hmlovine Orion, nový pohľad na Urán, Wolfovu-Rayetovu hviezdu a Prstencovú hmlovinu. FOTO: NASA, ESA, CSA, STSCI, Webb ERO Production Team, M. Barlow, N. Cox, R. Wesson, M. Zamani, Pdrs4all Ers TeamFOTO: NASA, ESA, CSA, STSCI, Webb ERO Production Team, M. Barlow, N. Cox, R. Wesson, M. Zamani, Pdrs4all Ers Team

Zmenili naše chápanie vesmíru. Úchvatné fotky, ktoré v roku 2023 priniesol teleskop Jamesa Webba

04.01.2024, 00:00
  • Vesmírny teleskop Jamesa Webba je v prevádzke už tretí rok.
  • Tento zázrak nám umožnil vidieť a pochopiť vesmír úplne novým spôsobom.
  • Prinášame niektoré z najpozoruhodnejších snímok, ktoré v minulom roku urobil, a čo znamenajú pre vedu.

Vesmírny teleskop Jamesa Webba americkej agentúry NASA nie je ničím menším ako technologickým zázrakom. Dokáže vidieť objekty 100-krát slabšie ako Hubblov teleskop, je to najvýkonnejší vesmírny teleskop, aký bol kedy skonštruovaný.

Webb pozoruje vesmír vo vlnových dĺžkach svetla, ktoré ľudia nevidia, a zisťuje doteraz nevidené objekty, ktoré astronómom pomáhajú vidieť náš vesmír úplne novým spôsobom.

Netieni ho zemská atmosféra

„Vesmírny teleskop Jamesa Webba sníma žiarenie v infračervenom okne, čiže tepelné žiarenie. Je to iné ako pri Hubblovom ďalekohľade, ktorý bol skonštruovaný na pozorovanie vo viditeľnom a v ultrafialovom svetle. Webbov teleskop má zrkadlo s priemerom 6,5 metra oproti HST s priemerom 2,4 metra. Zberná plocha nového ďalekohľadu je teda viac ako sedemkrát väčšia. V infračervenej oblasti prenikne aj do vnútra rôznych prachových útvarov, ktoré boli pre Hubblov teleskop nepriehľadné,“ uviedol pre HN Ján Svoreň z Astronomického ústavu Slovenskej akadémie vied.

Výhodou tohto teleskopu je podľa neho jeho umiestnenie vo vesmíre bez tienenia zemskou atmosférou. „Zemská atmosféra blokuje škodlivé vysokoenergetické žiarenie, ako sú röntgenové lúče, gama lúče a väčšina ultrafialových lúčov. No blokuje tiež väčšinu infračerveného žiarenia, s výnimkou niekoľkých úzkych rozsahov vlnových dĺžok, ktoré sa dostanú až k pozemským infračerveným ďalekohľadom. Webbov teleskop pracuje bez týchto obmedzení,“ vysvetlil astronóm.

Dodal, že Webbov teleskop získava energiu zo solárnych panelov, ale zároveň je samotný ďalekohľad krytý smerom od Slnka, lebo treba zabrániť, aby ho zohrievalo. „Keby bola konštrukcia ďalekohľadu teplejšia ako žiarenie, ktoré má sledovať, nič by sme nevideli. Zrkadlo má tvar paraboly, na ktorú dopadá svetlo, a to sa sústreďuje do ohniska, kde sú prístroje na jeho spracovanie.“

V druhom roku svojej činnosti nám Webbov teleskop poskytol veľkolepé snímky vesmíru, ktoré sú úchvatné na pohľad, no zároveň sú plné vedeckých informácií o vzniku hviezd, malých čiernych dier, vývoji galaxií a oveľa viac. V tomto procese viedol k prelomovým objavom a tiež vytvoril niekoľko nových otázok pre astronómov, nad ktorými by sa mali zamyslieť. Tu sú niektoré z najpôsobivejších záberov vesmírneho teleskopu v tomto roku a objavy a záhady, ktoré z nich vzišli:

01 - Modified: 2024-04-25 17:25:00 - Feat.: - Title: Trojčlenná čínska misia odštartovala k vesmírnej stanici Tchien-kung, cieľom misie je dostať sa na Mesiac 02 - Modified: 2024-04-24 13:33:20 - Feat.: - Title: India ukazuje celému svetu, ako sa to má robiť. Do roku 2030 by mohli byť všetky jej vesmírne misie bezodpadové 03 - Modified: 2024-04-23 22:00:00 - Feat.: - Title: Bola to druhá najjasnejšia hviezda. V budúcnosti môže svietiť ako druhý Mesiac 04 - Modified: 2024-04-23 12:03:29 - Feat.: - Title: Stal sa zázrak. NASA po piatich mesiacoch dostala od sondy Voyager zmysluplnú správu 05 - Modified: 2024-04-23 12:30:00 - Feat.: - Title: Konečne vieme, čo sa nachádza vo vnútri Mesiaca. Pomôže nám to lepšie pochopiť históriu celej slnečnej sústavy
26. apríl 2024 18:09