"Zneužili sme zraniteľnosť ľudskej psychiky. Vedeli sme, čo robíme," uviedol Parker, ktorý pomáhal Zuckerbergovi s rozjazdom firmy Facebook, píše Technet.cz.
Keď mal Sean Parker devätnásť rokov, preslávil sa ako jeden zo zakladateľov Napsteru, siete pre zdieľanie digitálnej hudby. V roku 2004 potom pozornosť 24-ročného Parkera prilákal študentský projekt TheFacebook.com. So zakladateľmi sa niekoľkokrát stretol a neskôr sa stal prvým prezidentom novo založenej firmy Facebook. Tým bol až do roku 2005, keď sa kvôli podozreniu z držania drog - Parker je známy svojimi večierkami - funkcie vzdal.
Dodnes je však Sean Parker označovaný za jedného z hlavných ľudí, ktorý pomohol vybudovať firmu Facebook a položiť základy pre miliardovú sociálnu sieť. "Parker od začiatku veril, že sa Facebook môže stať naozaj veľkým," spomína Peter Thiel, prvý investor Facebooku, ktorého priviedol tiež Parker.
"Kedykoľvek mal Mark (Zuckerberg) pochybnosti, tak ich Parker rozohnal." Aj potom, čo Parker odišiel z funkcie riaditeľa, zostal podľa Vanity Fair v kontakte a podieľal sa na rozvoji Facebooku neoficiálne. Pomohol napríklad zjednodušiť ovládacie rozhranie Facebooku a je údajne duchovný otec funkcie Newsfeed alebo zdieľania fotografií.
"Facebook zneužíva zraniteľnosť ľudského mozgu"
Práve o tom, akým spôsobom Facebook používa Newsfeed, teda onen "prúd" príspevkov, ktorý vidia užívatelia ihneď po prihlásení, je podľa niektorých psychológov kľúčom k úspešnosti Facebooku. Facebook musí vyberať, čo ľuďom zobraziť hore a čo naopak potlačiť. Berie pritom do úvahy záujmy užívateľov, spoločných priateľov, popularitu príspevkov medzi priateľmi, ale napríklad aj to, na ktoré fotografie sa na Facebooku pozeráte.
Sean Parker v rozhovore pre Axios.com prejavil celkom nečakanú otvorenosť. Opísal, ako už od začiatku kládli vývojári Facebooku dôraz na to, ako "využiť zraniteľnosť ľudského mozgu" a udržať si pozornosť užívateľov čo najdlhšie pomocou šikovných trikov.
"Facebook bol prvý z týchto aplikácií, u ktorých sme sa my tvorcovia zamysleli nad tým, ako udržať pozornosť užívateľa čo najdlhšie," povedal Parker. "To znamená, že vám musíme každú chvíľu dať malú dávku dopamínu."
Podobnú taktiku používajú podľa psychológov napríklad hracie automaty. Mechanizmus závislosti je potom často podobný ako u drog typu heroín alebo kokaín. Hracie automaty využívajú "neisté odmeny" - hráč nikdy nevie, či práve budúca minúta neprinesie závratnú výhru. Naviac mu automat tu a tam dáva vyhrať určité malé sumy, takže udržiava jeho pozornosť skrz dávky dopamínu.
Akú odmenu ponúka svojim "závislákom" Facebook? Podľa Parkera jednoducho: "Napríklad tak, že vám" niekto dá lajk alebo sa pozrie na vaše fotky a pod. Taká spätná väzba vás prinúti k tomu, aby ste na Facebook nahrali viac obsahu, za čo dostanete ďalšie lajky a komentáre. Je to slučka sociálnej spätnej väzby."
"Hackli sme ľudský mozog"
Parker sa spätne pozerá na svoju úlohu trochu s odstupom: "Je to presne to, s čím príde hacker ako ja. Zneužívame tak totiž zraniteľnosť ľudskej psychiky. Myslím, že vynálezcovia a tvorcovia - ja, Mark Zuckerberg, Kevin Systrom z Instagramu - my všetci sme presne vedeli, čo robíme. A aj napriek tomu sme to urobili." Parker tiež spomína na časy, keď mu ľudia hovorili, že na žiadne sociálne siete nie sú: "A ja som si povedal: Nakoniec vás aj tak dostaneme."
Teraz si ale Parker myslí, že nechápal dôsledky takého konania: "Sociálna sieť má vedľajšie dôsledky, keď sa rozrastie na miliardu alebo dve miliardy užívateľov. Doslova mení vzťahy v spoločnosti. Zrejme to dosť zamiešalo s produktivitou. A len boh vie, čo robí Facebook s mozgami našich detí. "