Pixabay

Nové zistenie: Látka, ktorá sa roky používa v chémii, neexistuje

10.04.2018, 14:58
sansan
Látka, ktorá sa už desaťročia považuje za základnú súčasť akceptovaných chemických výpočtov, podľa nového výskumu vedcov z University of Western Australia (UWA) a Murdoch University v skutočnosti neexistuje.

Vedci tvrdia, že ión - atóm alebo molekula, kde sa celkový počet elektrónov nezhoduje s jeho celkovým počtom protónov - sulfid, známy ako S2-, by sa mal úplne odstrániť z vedeckej literatúry, píše Newsweek.

Tím spočiatku skúmal sulfidové riešenia v rámci úsilia o nájdenie spôsobu zníženia emisií ortuti z rafinérií oxidu hlinitého. Kovové sulfidy - forma síry - sú nesmierne cenné pre ropný a plynárenský priemysel. Čoskoro sa však začali zaujímať o S2- ktorý je negatívne nabitý - a predpokladá sa jeho existencia v  roztokoch na báze vody.

Vedci sa pokúsili nájsť dôkazy o existencii S2 v takýchto roztokoch založených na vode - ako to predpovedali akceptované výpočty chémie - s využitím pokročilého vybavenia známeho ako Ramanov spektrometer. Tento neuveriteľne citlivý nástroj je určený na detekciu väzieb medzi chemikáliami.

Napriek mnohým snahám reprodukovať S2- vo vodnom roztoku, sulfidový ión nebol nikdy detegovaný.

Tieto zistenia - publikované v časopise Chemical Communications - sú významné, pretože mnohé chemické výpočty, ktoré popisujú rôzne priemyselné a environmentálne procesy, zahŕňajú ióny vo svojich činnostiach.

Výsledky tímu naznačujú, že jednoduché experimenty s chemikáliami pred 30 rokmi boli vedcami nesprávne interpretované, tvrdí Darren Rowland z fakulty strojov a matematiky UWA.

"To znamená, že niektoré jednoduché chemické výpočty, často používané na predpovedanie toho, ako sa sulfidové minerály rozpúšťajú a reagujú vo vode, sú nesprávne," uviedol vo vyhlásení.

"Našim odporúčaním pre výskumníkov a učiteľov je neprijať existenciu sulfidových iónov vo vodnom roztoku, pretože neexistujú žiadne dôkazy o ich existencii."

01 - Modified: 2024-02-09 14:29:27 - Feat.: - Title: Slovensko čaká na silnejší impulz. Našu ekonomiku nateraz zachránili automobily, dolu ju ťahali televízory 02 - Modified: 2024-01-19 15:19:54 - Feat.: - Title: Naše univerzity spolu so súkromnou firmou vytvorili unikátnu prietokovú batériu 03 - Modified: 2023-12-19 14:00:00 - Feat.: - Title: Mirka Števková poľuje na chémiu v drogérii. Ako prečítať etikety? 04 - Modified: 2023-11-24 11:13:14 - Feat.: - Title: Polyméry zo SAV môžu raz liečiť cukrovku. V tých vodorozpustných máme prvenstvo vo svete, hovorí vedec 05 - Modified: 2023-10-05 11:33:34 - Feat.: - Title: Čerstvý nositeľ Nobelovej ceny za chémiu: Na prvej skúške na Harvarde som vyletel, bol som najhorší v triede