Vhodnou prevenciou pri preletoch a cestách dlhších ako tri, štyri hodiny, pri ktorých si nemôžete urobiť prestávku a prejsť sa, sú aj pre zdravého človeka podľa lekára vhodné podkolienky určené priamo na cestovanie. Tie sú dostupné v cestovateľských obchodoch, ale aj v zdravotných potrebách a lekárňach. "Sú z funkčného materiálu a nie sú teda pri ceste nepohodlné," uviedol pre iDNES.cz cievny chirurg Tomáš Bureš.
Krvný tok v žilách urýchľuje pohyb svalov, ktoré masírujú žilové kmene, vysvetlil lekár. Pri dlhších cestách lietadlom či autom, kedy sa nehýbe, sa žilový tok spomaľuje a nastávajú problémy. Opuchy dolných končatín, pocity ťažoby, únavy končatín alebo až tlak a bolesť lýtok.
V najzávažnejšom prípade môže dôjsť až k vytvoreniu krvnej zrazeniny v žilovom kmeni a tá predovšetkým povrchných žíl u pacientov s kŕčovými žilami spôsobí zápal žíl. Ak zrazenina vznikne v hlbokom žilovom systéme, hovoríme o trombóze a hrozí nebezpečenstvo, že pacienta vážne ohrozí na živote pľúcna embólia.
Prvými varovnými prejavmi sú podľa odborníkov opuchy, pocity ťažoby a únavy. "Zápal žíl sa prejaví stuhnutím, často začervenalým pruhom v mieste pôvodnej kŕčovej žily. Také miesto je potom bolestivé na pohmat," vysvetlil Tomáš Bureš.
Hlbokú žilovú trombózu podľa neho poznáme podľa výrazného opuchu väčšinou jednej nohy, ku ktorému sa pridá výrazná bolesť lýtka stupňujúca sa pri došliapnutí. V tých najzávažnejších prípadoch opúcha celá končatina.
Pľúcna embólia môže mať rôzny priebeh. Od dráždenia ku kašľu a bodavej bolesti na hrudníku až po výraznú dýchavičnosť.
Opatrní by mali byť predovšetkým pacienti, ktorí trpia cievnym ochorením, najmä kŕčovými žilami. A potom tiež starší ľudia, najmä ak nedodržujú dostatočný pitný režim.
Ako predísť ťažkostiam?
Základnou prevenciou týchto komplikácií je predovšetkým pravidelný pohyb. Pri cestovaní autom sú vhodné pravidelné prestávky po dvoch až troch hodinách jazdy. Ideálna je krátka, aspoň desaťminútová prechádzka, pretiahnutie sa.
Pri cestovaní lietadlom sa potom dnes už aj priamo personálom na palube odporúčajú pravidelné cviky, napríklad výpony alebo rôzne preťahovanie končatín. Najlepšie je sa opäť v pravidelných intervaloch aspoň desať minút prechádzať v uličke lietadla. Sú aj letecké spoločnosti, ktoré vedú na palube pri dlhých letoch skutočné "tréningy".
Ďalším dôležitým opatrením je pravidelný a dostatočný pitný režim. Vzhľadom k tomu, že dlhšie cesty sa týkajú najmä teplých ročných období, mal by dospelý vypiť denne aspoň 2,5 litra vody. Alkohol, káva, čaj, koncentrovanej limonády a džúsy vedú naopak k dehydratácii. Potom je nutné doplniť túto stratu opäť vyšším príjmom vody.
Tretím odporúčaným opatreniam sú potom vhodné kompresné podkolienky alebo kompresné pančuchy. "Väčšinou postačia podkolienky a pančuchy prvého stupňa kompresie, ktoré sú voľne predajné v zdravotníckych potrebách, ale často aj na letiskách alebo v cestovateľských obchodoch," hovorí Tomáš Bureš s tým, že pančuchy sú vhodné najmä pre pacientov s kŕčovými žilami alebo po prekonanej trombóze.
Prvá pomoc a liečba
U pacientov, ktorí v minulosti prekonali žilovú trombózu, prípadne majú vrodenú zvýšenú krvnú zrážanlivosť, je potom doporučené použiť aj preventívne liek na riedenie krvi - najčastejšie injekcie, ktorú pacient získa na recept od praktického lekára a aplikuje sa v deň cesty. Na trhu sú dnes už aj tabletky.
"Ak už ku komplikácii dôjde, je pri žilovom zápale základom liečby opäť predovšetkým kompresná pančucha. Druhou časťou liečby je potom lokálna aplikácia mastí na liečbu zápalu žíl, ktoré obsahujú väčšinou heparínovú zložku, ďalej potom protizápalovú zložku, napríklad IbalginDuo, IbuHepa alebo Lioton 100 000. Tieto lieky sú voľne predajné v bežnej lekárni a používajú sa na bolestivé miesto dvakrát denne. Zapálené miesto je tiež vhodné chladiť," radí lekár.
V prípade podozrenia na žilovú trombózu je však nutné vyhľadať odborného lekára, ktorý na základe vyšetrenia diagnózu buď vylúči, alebo potvrdí. U najzávažnejších prípadov je potom nutná aj hospitalizácia.