NASA/Joe MacGregor

V Antarktíde stále uniká rádioaktívny prvok z jadrových testov, zistili vedci

05.11.2019, 13:44
sansan
Podľa znepokojených vedcov z testov jadrových zbraní z 50. rokov 20. storočia stále uniká rádioaktívny izotop chlóru-36 z antarktického ľadu. Nedávna štúdia tvrdí, že americké jadrové bomby vybuchnuté pred 70 rokmi majú dlhodobý vplyv na životné prostredie, ktorý by mohol trvať stovky tisíc rokov.

Počas studenej vojny USA testovali jadrové zbrane v Tichom oceáne ako dôkaz svojej sily Sovietskemu zväzu. Nový výskum publikovaný v Journal of Geophysical Research – Atmospheres ukázal, že stále existujú vysoké hladiny rádioaktívnych izotopov, ktoré boli pri testoch uvoľňované do ovzdušia a pochované v snehu Antarktídy.

Jeden z izotopov sa nazýva chlór-36. Prirodzene ho zachytáva sneh v Antarktíde a nemal by byť prítomný v atmosfére. Vedci však zistili desaťnásobok normálnej hladiny chlóru-36 nad ľadom okolo ruskej výskumnej stanice Vostok vo východnej Antarktíde.

„V globálnej atmosfére už neexistuje jadrový chlór-36. Preto by sme mali všade sledovať hladiny prírodného chlóru-36,“ uviedla Mélanie Baroni z Európskeho strediska pre výskum a výučbu v oblasti geovied a životného prostredia.

Našťastie sa výsledná rádioaktivita izotopov považuje za príliš malú na to, aby mala vážny vplyv na zemskú atmosféru. Výsledky však ukazujú, že izotop je odolnejší, ako si predtým mysleli odborníci. Má polčas rozpadu 300-tisíc rokov a je známe, že je škodlivý vo vysokých koncentráciách.

Health Physics Society v správe z roku 2001 uviedla: „Hlavným zdravotným problémom je zvýšená pravdepodobnosť indukcie rakoviny. Je to tiež veľmi toxický plyn a akútne vystavenie vysokým hladinám môže spôsobiť problémy s dýchaním a smrť.“

„Množstvo rádioaktivity je príliš malé na to, aby malo vplyv na životné prostredie, ale výsledky sú prekvapujúce, pretože iný rádioaktívny izotop produkovaný jadrovými testami sa už vrátil na úroveň pred bombardovaním vo Vostoku,“ uviedli vedci.

01 - Modified: 2024-04-19 13:00:51 - Feat.: - Title: Batohy, súpravy, detektory. Finančná správa získala od USA techniku na odhaľovanie rádioaktívnych materiálov 02 - Modified: 2024-04-21 08:00:00 - Feat.: - Title: Osamelá hora z Hobita skutočne existuje. Najvyššia sopka Antarktídy doslova chrlí zlato, denne ho vypľuje za tisíce eur 03 - Modified: 2024-04-05 18:36:42 - Feat.: - Title: V ruskom meste Chabarovsk vyhlásili núdzový stav pre zvýšenú hladinu radiácie 04 - Modified: 2024-02-25 09:47:43 - Feat.: - Title: Najjužnejší svetadiel sa vytráca. Morský ľad okolo Antarktídy už tretí rok klesol na alarmujúce minimum 05 - Modified: 2024-02-21 09:30:00 - Feat.: - Title: Mutanti z Černobyľu. Rádioaktívne žiarenie vytvorilo čierne žaby, nový druh psa či superodolné baktérie