Bob Nicholls/Paleocreations.com 2020

Vedci našli fosíliu zrejme najväčšieho tvora, ktorý kedy žil

20.01.2021, 08:50
ČTKČTK
Paleontológovia v Argentíne odkryli pozostatky gigantického dinosaura. Z niekoľkých objavených kostí súdia, že mohlo ísť o najväčšieho tvora, ktorý kedy na našej planéte žil, píše stanica CNN.

Chvostové stavce, časti panvy a ďalšie kosti gigantického jaštera, ktorý pred 98 miliónmi rokmi brázdil dnešnú provinciu Neuquén v argentínskej časti Patagónie, našli odborníci v geologickej formácii známej ako súvrstvie Candelerosna, ktorá je na fosílie bohatá.

Dinosaurus patril medzi sauropódov, veľké bylinožravé dinosaury s dlhými krkmi a chvostami, ktorí chodili po štyroch.

Novo objavený jedinec mohol byť väčší ako jeho príbuzný Patagotitan - príslušníci tohto rodu žili pred 100 až 95 miliónov rokmi a dosahovali výšku až 37,2 metra, uvádzajú vedci v odbornom časopise Cretaceous Research.

"Je to obrovský dinosaurus, ale očakávame, že nájdeme ešte ďalšie časti kostry pri ďalších expedíciách, aby sme mohli s istotou povedať, aký veľký naozaj bol," uviedol Alejandro Otero, paleontológ z prírodovedného múzea v argentínskom La Plata.

Fosílie podobných obrovských sauropódov našli odborníci na všetkých kontinentoch okrem Antarktídy. Tie najväčšie z nich - vrátane pozostatkov dinosaurov vážiacich viac ako 40 ton - však boli objavené práve v Patagónii.

Kým vedci nevykonajú analýzu dinosaurej stehennej či ramennej kosti, nemožno s istotou určiť, koľko pradávny jašter vážil.

Doteraz nájdené fosílie však naznačujú, že by čiastočne odkrytý jedinec "mohol byť považovaný za jedného z najväčších".

Nie je zatiaľ jasné ani to, ku ktorému druhu objavený dinosaurus patril - vedci však nepredpokladajú, že by išlo o nový druh.

01 - Modified: 2023-12-02 14:14:37 - Feat.: - Title: Identifikovali stopy neznámeho prehistorického tvora. Ide o úplne nový druh, ktorý v tej dobe nemal existovať 02 - Modified: 2023-09-20 06:00:00 - Feat.: - Title: Parížska aukčná sieň ponúkne kostru vzácneho dinosaura starú 150 miliónov rokov. Predať by sa mohol za šialenú sumu 03 - Modified: 2021-12-22 07:54:53 - Feat.: - Title: Neuveriteľný objav. Našli dokonale zachované embryo dinosaura staré milióny rokov 04 - Modified: 2021-12-06 11:46:05 - Feat.: - Title: Vedci objavili nový druh dinosaura. Z jeho chvosta pripomínajúceho bojovú zbraň sú užasnutí 05 - Modified: 2021-11-11 10:33:03 - Feat.: - Title: Výnimočný objav vedcov: Pomenovali nový druh dinosaura! Od ostatných sa líši