Štúdia odhalila zásadnú chybu, ktorej sa dopúšťame, keď chceme ľudí prinútiť, aby boli šetrní k životnému prostrediu.FOTO: Pixabay

Trpíme práčkomániou: perieme, aj keď nepotrebujeme, a ničíme planétu. Ako sa prehnanej čistotnosti odnaučiť

23.06.2024, 00:00
  • Daj to do koša na špinavú bielizeň. Koľkokrát sme počuli tieto slová? A koľkokrát sme sa pritom zamysleli, či odev naozaj potrebuje prehnať práčkou?
  • Perieme a perieme a nezaujíma nás, aké to má dopady na životné prostredie.
  • Viac ako ekologické následky nám ležia na srdci, aby nás druhí nepovažovali za špinavcov.

Tím švédskych vedcov vedený Erikom Klintom z göteborgskej Chalmersovej technickej univerzity sa pozastavil nad ekologickými dopadmi nadbytočného prania bielizne. V štúdii publikovanej vo vedeckom časopise PLOS ONE sa zaoberali otázkou, čo poháňa ľudí k „práčkománii“ napriek silnejúcemu povedomiu o jeho negatívnych dopadoch na životné prostredie, uvádza portál Lidovky.cz.

Výroba a užívanie odevov so sebou nesie produkciu až 7,6 percenta celkových emisií skleníkových plynov. Oblečenie zo syntetických materiálov je tiež zdrojom tretiny mikroskopických častíc plastov znečisťujúcich životné prostredie.

V priemere každý obyvateľ planéty vyprodukuje ročne praním svojich odevov 300 miliónov mikrovlákien a pri nosení ich do životného prostredia uvoľní dokonca trikrát toľko.

A perieme stále viac a viac. V posledných dvoch desaťročiach zapíname práčky v priemere štyrikr...