Asteroid, ktorý vyhubil dinosaury, umožnil vznik dažďových pralesov, ukázal výskum

04.04.2021, 08:30
ČTKČTK
Po dopade asteroidu sa štruktúra lesov výrazne zmenila.

Vplyv Yucatánského asteroidu, ktorý pred 66 miliónmi rokmi zapríčinil vyhubenie dinosaurov, umožnil zrod dažďových pralesov na planéte Zem.

Vyplýva to z vedeckej štúdie, ktorú zverejnil časopis Science. Experti na základe štúdie fosílnych peľových zrniek a listov z Kolumbie zistili, že po dopade kilometer širokej skaly sa typ vegetácie v juhoamerických tropických lesoch dramaticky zmenil.

"Náš tím skúmal viac ako 50-tisíc vzoriek skameneného peľu a cez 6000 skamenelín listov z obdobia pred dopadom a po ňom," uviedla spoluautorka štúdie Mónica Carvalho zo Smithsonianského ústavu tropického výskumu v Paname.

Kruté dopady

Vedci zistili, že pred dopadom obrieho asteroidu v oblasti dnešného Yucatánského polostrova v Mexiku boli bežné ihličnany a papraďorasty.

Po skazonosnom dopade asteroidu diverzita rastlín poklesla o zhruba 45 percent. Bežné bolo vymieranie najmä medzi semenným rastlinami. Lesy sa počas najbližších šiestich miliónov rokov obnovili, dominovali im však kvitnúce krytosemenné rastliny.

Štruktúra tropických lesov sa v dôsledku tejto transformácie tiež zmenila. Počas obdobia neskorej kriedy, keď ešte žili dinosaury, mali jednotlivé stromy v lesoch veľa priestoru.

Ich horné časti sa neprelínali, čo umožnilo slnečnému svitu predrať sa na zem. Po dopade asteroidu sa v lesoch vytvorila silná klenba konárov a na zem dopadalo oveľa menej svetla.

Viaceré vysvetlenia

Vedci majú pre túto zmenu trojaké vysvetlenie. Prvý spočíva v tom, že dinosaury bránili tomu, aby lesy príliš zarástli, lebo sa živili rastlinami v nižších vrstvách lesa a šliapali po nich.

Druhé vysvetlenie je, že spad popola po dopade asteroidu obohatil pôdu v trópoch, čo bolo na prospech rýchlejšie rastúcim krytosemenným rastlinám.

Tretie vysvetlenie uvádza, že miznutie ihličnanov vytvorilo príležitosť pre prevzatie nadvlády kvitnúcimi rastlinami.

Vysvetlenia sa podľa vedeckého tímu navzájom nevylučujú a všetky mohli prispieť k výsledku, ktorému sme dnes svedkami.

"Poučenie z toho je, že pri rýchlych narušeniach sa tropické ekosystémy nielen obnovia; sú nahradené a ten proces trvá naozaj dlho," poznamenala Carvalho.

01 - Modified: 2022-10-12 10:35:23 - Feat.: - Title: Prvý test obrany Zeme slávi veľký úspech. Náraz sondy odklonil asteroid 02 - Modified: 2022-10-11 18:23:05 - Feat.: - Title: Sonde NASA sa podarilo zmeniť dráhu asteroidu Dimorphos 03 - Modified: 2022-09-27 13:17:41 - Feat.: - Title: Pozrite si video, ako sonda narazila do asteroidu. Ide o prvý test obrany Zeme pred vesmírnym telesom 04 - Modified: 2022-09-23 09:06:32 - Feat.: - Title: Bojíme sa, že asteroidy zasiahnu Zem. Na planéte však máme omnoho desivejšiu hrozbu, ktorá nás môže zničiť 05 - Modified: 2022-06-21 08:32:54 - Feat.: - Title: Laboratórium skazy dinosaurov. Paleontológovia našli zázrak