Najväčšie debaty sa vedú o batériách v automobiloch. Sú elektroautá ekologické a vidíte v nich budúcnosť?
Prechod od fosílnych palív k udržateľným zdrojom je z dlhodobého hľadiska správny, ale sme ešte len v prechodnej fáze, keď sú batérie drahé, menej výkonné ako spaľovacie motory a nesú ekologickú záťaž.
Batérie rozhodne majú potenciál, ich vývoj ide neustále dopredu a vedci hľadajú nové, udržateľnejšie technológie. Najvýkonnejšie batérie dnes prekonávajú životnosť spaľovacích motorov. Nabehnúť pol milióna kilometrov nie je problém. Existujú batériové systémy aj s niekoľkými miliónmi cyklov nabíjania.
Komerčne využívané systémy sa pohybujú okolo 1 000 až 5 000 cyklov, ale aj to môže znamenať značný počet najazdených kilometrov s bežným dojazdom 300 až 500 km na jedno nabitie.
Problém je aj s recykláciou, prípadne likvidáciou. Čo s batériou, keď auto dojazdí?
Keďže sa nepoužívajú ekologické materiály, je nutné zariadiť, aby sa batéria po skončení prevádzky elektroauta ďalej využila. Batérie v automobilovom priemysle sú špičkou v ukladaní energie pre daný objem a hmotnosť a ich životnosť je taká, že aj po skončení „života“ auta fungujú, len majú nižšiu kapacitu.
Takéto batérie je možné využiť napríklad na ukladanie energie v stacionárnych úložiskách. To sa už deje. Zložitejšie je lítiové batérie plne recyklovať, to zatiaľ nevieme.
Dôležitá je aj voľba materiálov pre batérie. Vedci prichádzajú s radom nových možností as materiálmi, ktoré môžu byť recyklovateľné. Je na firmách, čo si z toho vezmú a uvedú na trh.
Vaša výskumná skupina vo Fyzikálnom ústave AV SR sa zaoberá vývojom nových typov batérií. Za posledné roky ste predstavili niekoľko zaujímavých noviniek. Ujala sa nejaká?
V základnom výskume hľadáme nové koncepty, ako ukladanie energie v rôznych typoch batérií vylepšiť. Cesta na trh je však dlhá, trvá aj vyše 10 rokov.
Tento rok sme predstavili nový typ suspenzného elektrolytu s kryštálmi soli, ktorý zvyšuje účinnosť duálnych iónových batérií. Nový elektrolyt sme pripravili pre batériu založenú na zinku a grafite.
Duálne iónové batérie majú potenciál prekonať lítium-iónové batérie, ktoré dnes jednoznačne domi...
Zostáva vám 85% na dočítanie.
