Prognózy ukazujú, že do roku 2050 bude v mestách žiť takmer 70 percent svetovej populácie vďaka novým technológiám, ktoré čoraz viac zjednodušujú život v mestách.
Potreba digitalizácie a zefektívnenia verejnej správy je aktuálnou témou aj na Slovensku. V mnohých oblastiach digitalizácie je verejná správa u nás zatiaľ na začiatku a občania po celej krajine naďalej narážajú na komplikovaný administratívny systém.
V počiatočných fázach iniciatívy Smart City by sa obce mali sústrediť na technológie, ktoré sú opätovne použiteľné a škálovateľné. Vďaka tomu si môžu riešenie jednoducho rozšíriť aj o iné scenáre a pridať vlastné entity, vytvoriť jedinečné pracovné postupy, či upraviť používateľské rozhranie.
Pre inšpiráciu v galérii nájdete päť príkladov skutočne sofistikovaných iniciatív inteligentných miest z rôznych kútov sveta:
Novinkou z technológii, ktorá chce zefektívniť samosprávy a implementovať mestské inteligentné služby, je City Smart Services.
„Ďalšou oblasťou, v ktorej vidíme veľký potenciál, je vertikálne riešenie orientované na samosprávy. Je to aktuálna a horúca téma, mnohé firmy a verejné agentúry prinášajú nové predstavy o tom, ako využívať moderné technológie, napríklad mobilné zariadenia, wearable a IoT doplnky, aby boli mestá inteligentnejšie. Chceme preto pokračovať vo vývoji nových funkcií, ktoré uľahčia život v mestách a budú slúžiť obom stranám – samosprávam obcí a miest a samozrejme občanom,“ hovorí Radomír Vozár, zakladateľ a CEO spoločnosti Resco, ktorá je tvorcom technológie.
Technológia ponúka mobilnú aplikáciu pre širokú verejnosť, vďaka ktorej môžu občania nahlásiť podnet priamo z telefónu, komunikovať so samosprávou a získať spätnú väzbu, mať prehľad o stave podnetu, riešenia a prijatia návrhu a zobraziť nahlásené podnety na mape.
Pomocou systému plánovania pre úradníkov obce je možné efektívne rozdelenie riešení jednotlivých podnetov, rýchly prístup k informáciám o stave a riešení problémov, lokalizácia nahlásených porúch priamo na mape, navigácia k miestam podnetov a sledovanie fóra.
Špecializovaná aplikácia pre dodávateľov a servisných technikov poskytuje napríklad sledovanie stavu opráv, nahlasovanie vykonania nápravy podnetov a komunikáciu s občanmi a samosprávou.