Francúzska spoločnosť Alstom vyrába známe rýchlovlaky TGV. Konkurencie z Číny sa preto obáva.Reuters
StoryEditor

Čínske a európske rýchlovlaky konkurujú lietadlám. Spojené štáty zaspali dobu

12.01.2018, 23:00
Autor:
divdiv
Vývoju rýchlovlakov dominuje Čína, naopak nedostatočne ich potenciál využívajú Spojené štáty.

Cesta vlakom je na niektorých trasách v Ázii a západnej Európe rovnako rýchla ako lietadlom. Vyplýva to z výskumu časopisu Advanced Transportation. 

Platí to ale len pre cesty do tisíc kilometrov. Od tejto vzdialenosti totiž cestujúci preferujú leteckú dopravu. Podľa agentúry Bloomberg však nové technológie môžu túto hranicu v nasledujúcich rokoch a desaťročiach posunúť.

"Čas je pre konkurencieschopnosť jednotlivých druhov dopravy rozhodujúci," napísali vlani vedci z Univerzity Beihang v Pekingu a Univerzity v Južnej Floride, pričom sa opierali o európsku štúdiu z roku 2014.

Vyše tisíc kilometrov pod päť hodín

Vstup vysokorýchlostnej železnice na trhy ovládané leteckými spoločnosťami ale nie vždy vedie k zníženiu počtu dostupných letov. Naopak existujú dôkazy, že na mnohých miestach cenovo dostupné lístky na vlak podnecujú nový dopyt po cestovaní, čo pomáha vlakom i lietadlám.

Najrýchlejší rast železničného priemyslu zažíva Čína, ktorá má najväčšiu vysokorýchlostnú sieť na svete. Z Pekingu do Šanghaja jazdí nový vysokorýchlostný vlak Fuxing, ktorého maximálna povolená rýchlosť dosahuje 351 kilometrov za hodinu. Vďaka tejto rýchlosti sa 1 247 kilometrov dlhá cesta skrátila na štyri hodiny a 28 minút. Podľa čínskej spravodajskej služby Xinhua vlaky na tejto trase každoročne využije približne 100 miliónov cestujúcich.

Vlakom tak rýchlo ako lietadlom

Japonské vysokorýchlostné vlaky jazdia rýchlosťou 320 kilometrov za hodinu, vďaka čomu trvá cesta z Tokia do Osaky - 500 km - len dve a pol hodiny. Na rovnakých trasách funguje aj letecká doprava, ktorá využíva Boeingy 767, 777 a 787. Let trvá približne hodinu. Pokiaľ ale započítame čas strávený na letisku a presun do centra mesta, nie je medzi leteckou a železničnou dopravou často žiadny časový rozdiel.

V roku 2015 vlaky v Číne prepravili 910 miliónov ľudí. Nie je prekvapením, že budúcnosť technológie vlakov je práve v najľudnatejšej krajine sveta.

Záleží na trase

V Šanghaji funguje prvej maglev vlak fungujúci na princípe magnetickej levitácie, ktorý môže ísť rýchlosťou až 430 kilometrov za hodinu. Tamojší inžinieri vyvíjajú aj vlak, ktorý by sa mohol pohybovať ohromujúcou rýchlosťou až 600 kilometrov za hodinu.

"Letecká doprava je síce ovplyvnená tou železničnou, ale na čínskom leteckom trhu nepozorujeme významné zníženie počtu cestujúcich v leteckej doprave. V skutočnosti záleží na konkrétnej trase," povedal profesor civilného a environmentálneho inžinierstva z Univerzity v Južnej Floride Yu Zhang.

Obľúbený Eurostar

Európsky vysokorýchlostný vlakový dopravca Eurostar, ktorý prevádzkuje trasu z Londýna do Paríža a Bruselu, vlani prepravil 10 miliónov cestujúcich. Železnica, ktorá bola spustená v novembri 1994, pritiahla hneď v nasledujúcom roku 2,9 milióna cestujúcich.

Cestovné lístky od tej doby znateľne zlacneli. Zatiaľ čo predtým stála lístok 106 dolárov (88 eur), dnešná sadzby Eurostar začínajú na 39 dolároch (33 eur).

Vlaky ovládli trasu z Paríža do Bordeaux

Najkonkurencieschopnejšia vysokorýchlostná železnica v Európe je na trase Paríž-Bordeaux. Od jej začiatku vzrástlo využitie železnice o 70 percent. "V novembri sme dosiahli 82 percentuálny podiel na trase Paríž-Bordeaux. Táto vysoká rýchlosť je prínosom pre všetkých zákazníkov, vrátane ľudí cestujúcich kvôli pracovným povinnostiam, ktorých počet sa v porovnaní s rokom 2016 zdvojnásobil," uviedla hovorkyňa SNCF Rachel Picardová.

Veľké letecké spoločnosti, medzi ktoré patrí napríklad Air France-KLM, prenechali prevádzku na kratších trasách lacnejším rivalom, ako sú Ryanair alebo EasyJet. "Spôsob, akým letecké spoločnosti premýšľajú o cestovaní na krátke vzdialenosti, sa zmenil," povedala Holly Reedová, výkonná riaditeľka spoločnosti Texas Central Partners, ktorá zháňa peniaze na vybudovanie trate medzi Dallasom a Houstonom.

Američania zaostávajú

Americká železničná sieť sa po sto rokoch zanedbávania viac podobá rozvojovému svetu než Číne alebo západnej Európe. Kým železniční dopravcovia v Ázii počítajú cestujúcich v stovkách miliónov, v USA ich bolo za rok 2016 len 31,3 milióna.

Najrýchlejší americký vlakAcela môže síce na koridore Boston-New York-Washington jazdiť rýchlosťou až 241 kilometrov za hodinu, ale len zriedka presiahne rýchlosť 161 kilometrov za hodinu.

01 - Modified: 2024-11-06 09:04:50 - Feat.: - Title: Mobilná aplikácia slovenských železníc sa mení, cestujúci získajú okamžitý prehľad o svojom spoji 02 - Modified: 2024-11-04 09:49:30 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura o konci IC vlakov: Čakal som, že to takto dopadne. Za akých podmienok by sa vrátil? 03 - Modified: 2024-10-20 15:07:59 - Feat.: - Title: V Hronskom Beňadiku pokračujú práce na rekonštrukcii železničnej dopravnej cesty 04 - Modified: 2024-09-18 11:51:27 - Feat.: - Title: Rezort dopravy splnil míľnik plánu obnovy, bol ním nový vlakový grafikon 05 - Modified: 2024-09-16 10:49:14 - Feat.: - Title: Divoké počasie skomplikovalo dopravu, niektoré lety meškali. Problémy hlásia železnice aj pošta
menuLevel = 2, menuRoute = science/nove-technologie, menuAlias = nove-technologie, menuRouteLevel0 = science, homepage = false
22. november 2024 04:48