Americký miliardár Elon Musk v Los Angeles predstavil svoj testovací tunel pre vysokorýchlostnú prepravu osôb. Vyhĺbila ho firma The Boring Company, dcéra technologickej spoločnosti SpaceX. Tunel by mal byť podľa Muska riešením dopravnej situácie v kalifornskom veľkomeste.
Hostia nastúpili do elektromobilu od výrobcu Tesla a išli nad zemou v Los Angeles k stanici O'Leary Station, tam vo vozidle zišli špeciálnym výťahom do prekvapivo úzkeho tunela, ktorý sa nachádza v hĺbke asi deviatich metrov.
Červené svetlo vystriedalo zelené, vodič prudko zrýchlil a spolujazdci si pripadali ako na diskotéke alebo vo vesmírnej lodi. Vozidlo sa pri jazde natriasalo, jednému z cestujúcich sa urobilo nevoľno a iný kričal, ako by bol na horskej dráhe.
Skúšobná jazda bola podľa účastníkov pôsobivá, hoci sa počas jazdy natriasali. Musk medzitým zdôraznil, že tunel ešte čakajú úpravy, ktoré zaistia plynulú jazdu, napísala agentúra AP.
"Mám to. Povedal som si, toto sakra bude fungovať," vyhlásil Musk pred reportérmi. Natriasanie bolo podľa neho spôsobené tým, že pred testovacou jazdou "tak nejako došiel čas". Musk zdôraznil, že ide iba o prototyp a že jazda v konečnej verzii tunela bude plynulá.
Testovacia jazda bola výrazne pomalšia, než sa očakáva vo finále. Kým teraz išiel automobil rýchlosťou asi 64 kilometrov za hodinu, v konečnej verzii tunela by sa malo podľa plánu jazdiť rýchlosťou až 241 kilometrov za hodinu. Napriek tomu bola ale cesta výrazne rýchlejšia ako po bežnej ceste, a to aj mimo dopravnú špičku, píše AP.
Prvý test dopravného systému "loop"
Elon Musk zároveň oznámil, že opustil pôvodný plán umiestnenia áut na špeciálnu platformu. Namiesto toho navrhol postranné kolesá, ktoré pomôžu vozidlu držať pri vysokej rýchlosti v tuneli stabilitu. Cena týchto kolies sa bude pohybovať okolo 200 až 300 dolárov pre celé auto.
Musk pred dvoma rokmi na twitteri oznámil, že ho "dopravná situácia dovádza k šialenstvu", a postaví preto tunel. Následne založil spoločnosť The Boring Company, ktorá začala tunel hĺbiť.
Pri príležitosti testovacej jazdy Musk prvýkrát opísal, ako funguje systém dopravy, ktorému dal meno "loop". Autonómne vozidlá a elektromobily by podľa neho vo svetových metropolách mohli byť pomocou výťahov spustené do tunelov.
Niekoľko autonómnych vozidiel by v tuneloch bolo k dispozícii pre chodcov a cyklistov. V tuneloch by sa potom všetky vozidlá mohli pohybovať svojou maximálnou rýchlosťou. "Je to skôr podzemná diaľnica ako metro," povedal Musk.
Podľa agentúry AP však nejde o vysokorýchlostnú prepravu osôb za využitia technológie nazývanej Hyperloop, ktorú Musk tiež propaguje a ktorá by mala umožniť cestovať rýchlosťou viac ako 1200 kilometrov za hodinu.