Najlepší spôsob, ako sa naučiť nový jazyk, je opakovane si ho opakovať. Aspoň tak to v knihe Fluent Forever tvrdí podľa portálu businessinsider.com operný spevák Gabriel Wyner.
Inými slovami, namiesto systému učenia, ktorý poznáme zo školy – neustále a opätovné čítanie slovíčok zo slovníka – by sme si ich mali prečítať iba raz, a potom sa opakovane skúšať. Rovnakú stratégiu vedci odporúčajú pri všetkom, čo by ste si chceli zapamätať. Psychológovia dokonca tento spôsob učenia pomenovali ako „testovací efekt“.
V štúdií vedenej Markom Wheelerom sa pokúsili odborníci otestovať tvrdenia Henryho L. Roedingera a Jeffreyho D. Karpického o sile testovania našej pamäte. Účastníkov rozdelili do dvoch skupín. Jednej skupine povedali, aby si prečítali menný zoznam štyridsiatich slov päťkrát po sebe. Druhej povedali, aby si slová zo zoznamu prečítali raz, a následne si ich štyrikrát zopakovali. Po piatich minútach ich vyskúšali prvýkrát a druhýkrát po týždni. Výsledkom bolo, že tí, ktorí si prečítali zoznam päťkrát, mali lepšie výsledky po piatich minútach ako tí druhí. Na druhej strane tí účastníci, ktorí si zoznam prečítali iba raz a štyrikrát si ho zopakovali, mali lepšie výsledky po jednom týždni. Inými slovami, opakovanie, respektíve testovanie vašej pamäte pomáha pamätať si získané informácie dlhšie.
V najnovšej štúdii vedci zistili, že kombinácia opakovania s následnou okamžitou odozvou – zistenie, či je vaša odpoveď správna – je efektívnejšia, pretože pamäť to povzbudí. V štúdii vedenej Carolinou Wiklund-Hornqvistovou sa osemdesiattri študentov psychológie pokúsilo zapamätať si sériu psychologických konceptov idúcich po sebe počas štyroch minút. Rovnako boli rozdelení do dvoch skupín. Pri prvej skupine bol každý z faktov, ktorý si mali študenti zapamätať prezentovaný na monitore iba pätnásť sekúnd. Druhá polovica účastníkov vykonala šesť testov, pri ktorých museli pomenovať fakty opísané na monitore. Napríklad ak videli „zlepšenie zapamätania si informácií prezentovaných na začiatku zoznamu“ museli napísať „efekt dôležitosti“. A až potom videli správnu odpoveď. Na záver štúdia robili všetci účastníci výskumu spoločne test. Ten opakovali tesne po stimulácii, po osemnástich dňoch a potom o päť týždňov. Účastníci, ktorí boli v druhej skupine, dosahovali vo všetkých troch prípadoch lepšie výsledky. Ich dlhodobá pamäť bola teda lepšie stimulovaná.
Všetky spomínané štúdie teda viedli k jedinému poznatku. A to, že najefektívnejšia stratégia pre budovanie si lepšej dlhodobej pamäti je opakovať si dookola to, čo ste si raz prečítali a vyskúšali sa, ako si to pamätáte. Je vedecky dokázané, že tento spôsob je oveľa efektívnejší, ako skúšať naučiť sa veci tak, že si ich budete donekonečna čítať.