Pri šťastí nám „horí“ celé telo, pri hneve len polovica

07.01.2014, 23:00
stlstl
Čakry na vedecký spôsob... alebo emočná mapa ľudského tela očami odborníkov.

Vedci zistili, že najčastejšie emócie spúšťajú aj telesné reakcie, a že tieto vnemy vytvárajú rôzne „telové mapy“. Vzory týchto pocitových vnemov sú síce rozdielne u Európanov a u Ázijcov, no podstatné je, že vedci preukázali, že emócie a telesné pocity majú u všetkých biologický základ.

„Emócie ovplyvňujú nielen naše mentálne, ale aj telesné stavy. Je to spôsob, akým nás pripravujú ako okamžite reagovať na nebezpečenstvo, ale tiež na možnosť príjemnej sociálnej interakcie,“ hovorí Lauri Nummenmaa z fínskej Aalto University. „Podvedomie korešpondujúce s telesnými zmenami môže neskôr spustiť aj emocionálne vnemy ako trebárs pocit šťastia. Toto poznanie nám pomôže pochopiť funkcie emócií a ich fyziologických prejavov, na druhej strane by nám to mohlo pomôcť pochopiť niektoré duševné poruchy a priniesť nové metódy na ich diagnózu,“ vysvetľuje.

Emočná mapa: čím jasnejšie sú farby, tým sa intenzívnejšie pociťujeme emócie v jednotlivých častiach tela.

Výskum sa robil na 700 jednotlivcoch z Fínska, Švédska a Taiwanu, pričom vedci v nich vyvolávali rôzne emočné stavy. Následne účastníkom štúdie ukázali obrázky ľudských tiel na počítači a požiadali ich, aby farebne vyznačili časti tela, v ktorých cítili počas emócie narastanie alebo klesanie aktivity. Výsledky zverejnil vedecký časopis Proceedings of The National Academy of Sciences.

Zdroj: sciencedaily.com