Silná imunita i rakovinový vírus. Čo všetko sme zdedili po neandertálcoch?

25.11.2016, 23:00

Následky dávnej aliancie našich predkov s neandertálcami pociťujeme dodnes. Niektoré časti neandertálskeho dedičstva padli našim predkom na úžitok a chránili ich pred infekciami. Iné nás dodnes vystavujú riziku rakoviny, píše Jaroslav Petr pre lidovky.cz.

Pred 60 000 tisíc rokmi sa naši predkovia Homo sapiens vydali z Afriky dobyť svet. Európu našli osídlenú robustnými lovcami dokonale prispôsobenými drsnej klíme ľadových dôb. Neandertálski  starousadlíci a africkí imigranti Homo sapiens sa následne začali miešať. Dnešní Európania si ako dedičstvo tohto medzidruhového kríženia nesú v dedičnej informácii až päť percent neandertálskej DNA.

Neandertálska imunita
Tím vedený Luisom Barreiro z Univerzity v Montreale odhalil, že nám neandertálci odovzdali gény, vďaka ktorým máme lepší imunitný systém. Podľa štúdie, ktorú Barreiro a jeho spolupracovníci publikovali v poprednom vedeckom časopise Cell, je to spôsobené tým, že neandertálske varianty génov boli vhodnejšie na boj s európskymi mikróbmi.

Pravekí Homo sapiens si ich po príchode do Európy z Afriky nemuseli strastiplne vyvíjať, ale získali ich hotové krížením s neandertálcami. Nositelia neandertálskych variantov génov tak mali vyššiu šancu na prežitie aj plodenie detí. Vďaka tomu sa neandertálske gény udržali v našej DNA dodnes.

Príčiny rakoviny
Kríženie s neandertálcami so sebou nieslo aj riziko nákazy pohlavnými chorobami. K tým najrozšírenejším patrili papilomavírusy. Každý človek ich hosťuje niekoľko typov. Vírus typu HPV16 patrí dodnes k najčastejším príčinám nádorov krčka maternice alebo ústnej dutiny. Ako dokazuje nová štúdia španielskych vedcov z barcelonského Instituto Catalan de Oncologia, naši predkovia nevyšli z avantúr s neandertálcami bez úhony. Nezvratne sa od nich nakazili práve papilomavírusmi.

Štúdiom dedičnej informácie papilomavírusov typu HPV16 došli vedci k záveru, že keď sa od seba v Afrike oddelili vývojové vetvy vedúce na jednej strane k neandertálcom a na druhej strane k pravekým ľuďom Homo sapiens, odniesli si títo ľudia aj svoje vlastné papilomavírusy. Tie sa potom vyvíjali oddelene a geneticky sa stále viac líšili. Keď sa potom po mnohých tisícročiach Homo sapiens a neandertálci stretli v Európe, vymenili si aj vírusy HPV16. Kombinácia vírusov z dvoch rôznych zdrojov zvýšila ich genetickú pestrosť aj odolnosť. Dodnes sa prejavujú ako pôvodcovia našich nádorov.

01 - Modified: 2024-04-23 07:50:30 - Feat.: - Title: Vedci omylom spôsobili, že myši narástol ďalší pár nôh namiesto genitálií. Skúmali rastový gén 02 - Modified: 2024-04-22 13:50:39 - Feat.: - Title: Vnútri najsmrteľnejšej jaskyne na svete. Nachádza sa v nej smrteľný vírus, ktorý môže spôsobiť ďalšiu pandémiu 03 - Modified: 2024-04-22 09:39:06 - Feat.: - Title: Cvičiť ráno, alebo večer? Pri obezite hrá načasovanie rolu, hovorí štúdia 04 - Modified: 2024-04-22 09:51:27 - Feat.: - Title: Zomrel Fedor Flašík. Nepomohli mu ani v českej prominentnej nemocnici 05 - Modified: 2024-04-19 22:00:00 - Feat.: - Title: Ako uhasiť skryté zápaly v tele. Ktoré choroby spúšťajú?
23. apríl 2024 11:14