Tragédia lietadla AN-24 je definitívne uzavretá, prokuratúra zamietla sťažnosti pozostalých proti zastaveniu stíhania. Závery vyšetrovania hovoria, že nehodu zapríčinil pilot. V čom presne pochybil?
-- Pilot bol povinný nastaviť na rádiovýškomere nebezpečnú výšku. Tá signalizuje, že sa blíži k prekážke alebo že klesol pod túto výšku a musí prijať opatrenia, aby mohol lietadlo vyzdvihnúť. Veliteľ lietadla a pilot v jednej osobe túto nebezpečnú výšku nenastavil. Experti hovoria, že to pravdepodobne neurobil preto, že zapnutá signalizácia rušivo pôsobí na komunikáciu medzi posádkou navzájom aj medzi posádkou a vežou. Jedna vec je, že to pôsobí rušivo, ale faktom je, že táto povinnosť vyplýva z leteckých predpisov.
Bol to rozhodujúci moment?
-- Bolo preukázané, že medzi nesplnením tejto povinnosti pilota a leteckou katastrofou existuje určitá príčinná súvislosť. Teda za predpokladu, že by to tak nastavené bolo, s najväčšou pravdepodobnosťou by posádka, a teda pilot, mali možnosť nehode zabrániť.
Viete, čo sa pred pádom presne dialo v kabíne pilota?
-- Najväčšou pomocou by bolo, ak by existoval záznam zo vzájomnej komunikácie medzi posádkou. Keďže takéto zariadenie v tomto type lietadla nebolo, nemohol prokurátor posúdiť prípadný podiel viny alebo zodpovednosti ďalších členov posádky na katastrofe -- letovoda a druhého pilota.
Pomohla vyšetrovateľom aj výpoveď jediného žijúceho svedka havárie, vojaka Martina Farkaša?
-- Bezprostredne po nehode nevedel bližšie odpovedať na otázky prokurátora. Požiadali sme ho, aby nás informoval, keď si na niečo spomenie, neskôr. Potvrdil, že bezprostredne pred pádom lietadla sa mu zdalo, ako keby lietadlo išlo alebo poskakovalo po rebríku. Experti hovorili, že pravdepodobne už lietadlo začalo česať vrcholky stromov. Podľa výpovede jediného žijúceho svedka sa nič zvláštneho nedialo. Let prebiehal až bezprostredne do katastrofy absolútne normálne.
Neudialo sa teda na palube lietadla nič, čo by mohla mať vplyv na riadenie lietadla?
-- Zrejme mierite aj na otázky alkoholu. Absolútne nepripúšťam, že niekto z členov posádky požil alkohol. Naznačujú to výsledky krvných skúšok či DNA. Všetky testy -- chemické aj biologické, boli vykonané poctivým spôsobom, niekoľkokrát porovnávané -- z posádky nemal nikto nič vypité.
Takže sa na palube nepilo?
-- Z výpovede svedka vyplýva to, že sám veliteľ celej skupiny, ktorý tiež išiel v lietadle, dal prísny zákaz požívania alkoholických nápojov. Podľa svedka snáď nejaké pivo desiatku niekto z pasažierov vypil, ale nebol tam žiaden hluk, žiadna vrava. Žiadne mimoriadne okolnosti, ktoré by negatívne mohli ovplyvniť priebeh letu, zistené neboli. Išli sme za tým veľmi rigorózne -- išli sme aj na mobily, skúmali sa aj otázky telefonických rozhovorov a podobne. Nič také, čo by negatívne ovplyvnilo let, nebolo.
Pozostalí pilota by mali dostať nižšie odškodné ako ostatní. Je to správne?
-- Prokurátor zastavil trestné stíhanie, pretože nie je možné vzniesť obvinenie proti niekomu, kto zomrel. Výsledky vyšetrovania naznačujú, že pravdepodobne zlyhal ľudský faktor, že pilot niektoré veci podcenil a niektorú z povinností, ktoré mal, nesplnil. Určite by som odškodné krátil -- pretože je tu vysoký stupeň podozrenia zo spáchania nedbanlivostného trestného činu -- ale nie viac ako o desať percent. Treba prihliadať na to, že po ňom zostala manželka a deti, rodina.
StoryEditor