Slovenské záchranky by v prípade potreby mohli v budúcnosti zasahovať aj v Česku i Rakúsku a české i rakúske záchranky na Slovensku.
Vláda na svojom stredajšom rokovaní schválila návrh o cezhraničnej spolupráci v oblasti záchranných zdravotných služieb.
Ministra zdravotníctva Vladimíra Lengvarského (nominant OĽANO) poverila, aby viedol rokovania o možnosti uzavretia dohody s oboma krajinami.
"Práve časová dostupnosť na poskytnutie odbornej prednemocničnej neodkladnej zdravotnej starostlivosti v prihraničných oblastiach je jedným z hlavných dôvodov na nadviazanie užšej spolupráce medzi záchrannými zdravotnými službami susedných štátov," uvádza ministerstvo zdravotníctva v materiáli, o ktorom rokoval vládny kabinet.
Nedostatočná právna úprava
Slovenské záchranky sú momentálne právne regulované zákonom o záchrannej zdravotnej službe. Zásahovým územím je podľa neho výlučne územie Slovenska.
Zákon o integrovanom záchrannom systéme, ako aj súvisiaca právna úprava, podľa rezortu zdravotníctva nedostatočne pokrýva technické detaily zásahov a neupravuje postupy v situáciách súvisiacich s neodkladnou prepravou pacientov vrátane prepravy pacientov z dôvodu liekovej nedostupnosti na Slovensku.
Hoci medzi Českom a Slovenskom existuje zmluva o spolupráci a vzájomnej pomoci pri mimoriadnych udalostiach, dokument podľa ministerstva už nedostatočne reaguje na aktuálnu situáciu a potreby oboch krajín.
"Absencia komplexného medzinárodnoprávneho dokumentu je badateľná hlavne pri udalostiach s hromadným postihnutím osôb alebo pri neodkladnej preprave pacientov v kritickom stave," vysvetlilo ministerstvo a poukázalo aj na tohtoročné zasiahnutie Moravy tornádom.
Rozdielna legislatíva
V prípade spolupráce s Rakúskom je iniciatívou najmä umožnenie prevozu novorodencov z prihraničného rakúskeho Hainburgu an der Donau do neonatologického pracoviska v Národnom ústave detských chorôb v Bratislave.
Pri rokovaniach o cezhraničnej spolupráci s Rakúskom sa však bude musieť čeliť rozdielom v právnom nastavení oboch krajín.
Príkladom je trestnoprávna zodpovednosť za úmrtie pacienta pri prevoze či finančné pokrytie zákroku pri kritických zásahoch na území mimo štátu vlastniaceho zásahové vozidlo.
Vyriešiť sa budú musieť aj rozdiely v akreditácii a vzdelávacej úrovni zásahových tímov, keďže kritériá oboch krajín sú odlišné.
Otázkou zostáva aj technické vybavenie vozidiel a možnosť použitia zvukových a svetelných signálov vozidlami pri cezhraničných zásahoch. "Medzinárodná zmluva by však zabezpečila komplexné legislatívne pokrytie zásahov a prevozov pacientov," podotklo ministerstvo.