Na Slovensku hrozí ďalší štrajk kamionistov. Svoje výhrady predostrela Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).
Autodopravcovia hovoria o zle nastavených podmienkach a ministerstvu dopravy vyčítajú zlú komunikáciu.
Vlastníkom nemá byť štát
Predseda UNAS-u Stanislav Skala tvrdí, že situácia na mýte sa stále "naťahuje". "Do roku 2023 by mal byť nový prevádzkovateľ nového systému. My chceme nové mýtne centrum."
Podľa jeho slov 38 percent príjmov dopravcov smerujúcich do mýta zmizne na cyperské spoločnosti. "Nie je možné, aby sa to takto rozkrádalo cez mýtny systém," dodáva.
Skala tiež upozorňuje na stav, kedy sa k moci dostala nová vláda, ktorá sľúbila, že sa situácia zmení. "Avšak stále nevidíme zmenu. Od roku 2023 nechceme, aby sa len opravil starý systém." Podľa jeho slov nie je dobré, aby do toho opätovne zasahoval štát. "Štát je najhorší hospodár, nechceme, aby správcom bol štát."
Problémom, pred ktorým stoja autodopravcovia je ten, že mýtny tender už prebieha a oni s určenými podmienkami nesúhlasia. Narážajú však aj na bariéru nedostatku vodičov: "My nemáme vodičov, a keď ministerstvo dopravy nebude chcieť riešiť tento stav, vyjdeme do ulíc. Sme apolitickí, potrebujeme ľuďom dať prácu."
Podpora sa im vyhla
Situáciu komplikuje pandémia koronavírusu. Covid-19 zasiahol aj do práce autodopravcov. "Podporu dostali reštaurácie, ale autodopravcovia vôbec nič. Keď zavriete reštauráciu, takisto ani my už nemáme prácu, pretože im nemáme prečo doniesť tovar. Takisto je to aj s domiešavačmi a podobnými vozidlami."
Skala potvrdzuje, že autodopravcovia určite podniknú štrajk, ako bol v roku 2020. "Ak doprava začne kolabovať, štátna kasa príde o veľké príjmy," dodáva. "Ak sa doprava nezačne riešiť, začneme rázne konať. Na ministerstve dopravy nás neberú vážne. Je to pre nás výsmech."
Začiatkom roka 2020 spustili autodopravcovia celoslovenský štrajk. Do ulíc vyšli stovky vodičov, aby zablokovali dopravu. UNAS žiadala zníženie dane z motorových vozidiel aj pozastavenie mýta.
Pripomienky skončili zabudnuté
Jaroslav Pavlík, jeden z členov UNAS-u sa taktiež vo výpovedi odvoláva na zlú komunikáciu ministerstva dopravy. "Podané pripomienky, ktoré boli smerované na ministerstvo dopravy, neboli vôbec riešené. Niektoré prípady ostávajú len v šuplíkoch".
Pavlík hovorí, že ministerstvu chceli predostrieť isté podvodné prípady. "Hlavní predstavitelia nám sľubovali, že sa budú zaoberať nelegálnymi praktikami bývalej vlády. Začala sa tým zaoberať polícia," konštatuje.
Situáciu ešte viac komplikuje nedostatok vodičov, ktorí odchádzajú za vyššími platmi do zahraničia, v poslednom čase najmä do Anglicka. "Nikto už nechce robiť za tie drobné," tvrdí Skala.
Pokiaľ sa situácia v najbližšom čase nezlepší a rezorty nezavedú opatrenia na podporu dopravcov, plánuje UNAS začiatkom budúceho roka protestné akcie. Ich termín zatiaľ nie je jasný a záleží na pandemickej situácii. Podľa Skalu by však mohlo ísť o január alebo február.
Únia však vopred odmietla politické pozadie ohlásených protestov a dištancovala sa od prípadnej účasti zástupcov opozičných politických strán. UNAS sa v protestoch chystajú podporiť aj ďalšie profesijné organizácie, ako napríklad združenie koncesovaných taxislužieb a Iniciatíva poľnohospodárov.