Opozičná strana Sloboda a Solidarita navrhuje ministrovi obrany Petrovi Gajdošovi, aby odvolal šéfa služobného úradu na ministerstve Jána Hoľka. Jeho pôsobenie na úrade je podľa SaS „v rozpore so záujmami Slovenskej republiky z hľadiska jej dobrej povesti v zahraničí.“
Podpredseda SaS Ľubomír Galko to odôvodňuje tým, že „Ján Hoľko počas nedávnej tlačovej konferencie hrubo skreslil ponuku nemeckých výrobcov obrneného transportéra Boxer a urobil tak zámerne, aby uprednostnil spoločný projekt s fínskou stranou.“
Pochybný nákup
Galko zároveň kritizuje celý proces nákupu transportérov. „Fínsko-slovenský projekt vývoja prototypu obrneného transportéra je pochybný od samého začiatku, pretože nie je výsledkom férovej súťaže. Zverejnené informácie, podľa ktorých aj Nemci ponúkli účasť slovenských firiem na výrobe Boxerov, sú ďalším kúskom do mozaiky tohto pochybného obchodu, manažovaného Jánom Hoľkom," píše v stanovisku Galko.
SaS tak reaguje na informácie, ktoré zverejnil Denník N. Podľa týchto informácií, malo mať ministerstvo obrany okrem fínskej ponuky aj vážnu ponuku na nákup transportérov z Nemecka.
Ponuka z Nemecka
„Konzorcium zbrojoviek Rheinmetall a KMW ponúklo nemecké vozidlá Boxer. Patria medzi najmodernejšie transportéry na trhu. Vo výzbroji ich má Bundeswehr, Holandsko a objednala si ich aj Litva,“ píše o ponuke Denník N.
Podľa informácií Denníka N sa mala nemecká delegácia stretnúť so zástupcami ministerstva v apríli tohto roku, na základe ktorého začali pripravovať ponuku. V máji pri tom ministerstvo podpísalo memorandum o spolupráci s Fínmi.
Ministerstvo obrany predstavilo vozidlo Patria, dodané z Fínska:
Hoľko zavádzal
Hoľko mal túto situáciu vysvetľovať na tlačovej konferencii 10. novembra. „Keď sme oslovili Nemcov, tak nám povedali, že ich záujmom nie je s nami spolupracovať. Oni nám ponúkli len to, že by naložili do lietadla 81 vozidiel a tie by nám doviezli. Všetky peniaze, ktoré by sme zaplatili, by odišli do Nemecka,“ povedal vtedy podľa Denníka N Hoľko.
Denníku N sa však podarilo získať časť dokumentov z nemeckej ponuky, z ktorých vyplýva, že záujem Nemecka bol opačný – zapojiť aj slovenský priemysel.
Chceli zapojiť slovenský priemysel
„Zapojenie slovenského priemyslu je možné a vítané. Keďže Boxer je najmodernejším vozidlom na trhu, projekt by priniesol významný transfer technológií do Slovenskej republiky,“ cituje Denník N z ponuky.
Podľa zverejnených informácií nemecký výrobca už dnes spolupracuje so slovenskými výrobcami a ak by naše ministerstvo objednalo vozidlá Boxer, spolupráca by sa len prehĺbila.
„Hlavná časť elektrických systémov pre vozidlá Boxer, ktoré robíme pre Nemecko a Litvu, je už teraz vyrábaná na Slovensku,“ cituje nemeckých výrobcov Denník N a dodáva, že na Slovensku by sa navyše vyrábala aj celá nástavba na vozidlo. Rovnako mal nemecký výrobca postupovať už pri dodávkach vozidiel do Holandska.