Počet prípadov, keď sa občan bez svojho vedomia "ocitol" v inej zdravotnej poisťovni, stále rastie. Svedčí o tom stúpajúci počet sťažností poistencov, ktorí na svoje prepoistenie nedali súhlas. Tento problém riešia najmä ľudia poistení vo Všeobecnej zdravotnej poisťovni. Najviac sťažností - 140 - pritom smeruje na poisťovňu Union. Celú vec bude riešiť aj polícia.
Podľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne sa vyskytli prípady, keď preukaz zdravotnej poisťovne Union dostali aj poistenci, ktorí sa dlhodobo zdržujú v zahraničí a prihlášku vôbec nemohli podpísať. "Nové preukazy od Unionu dostávajú aj niektorí naši zamestnanci, čo považujeme za absurdné," upozornila hovorkyňa Všeobecnej Petra Balážová.
Vyriešia to policajti
Poisťovňa Union sa bráni - nič o tom nevieme, za vzniknutý stav môžu externí sprostredkovatelia. Situáciu už vzali do svojich rúk. "Podali sme trestné oznámenia, ktoré sa týkali sťažností vyše sto poistencov," povedala hovorkyňa Drahomíra Juríková. Union garantuje - zabezpečíme, aby občania zostali poistencami svojej pôvodnej zdravotnej poisťovne.
Trom sťažnostiam čelí zdravotná poisťovňa Apollo. Tvrdia, že o nich nevedia. "Ak nás o to poistenci požiadali, prihlášky sme stornovali," uviedol hovorca poisťovní Dôvera a Sideria Radoslav Bielka. Len v Dôvere evidujú 20 prihlášok od klientov, ktorí tvrdia, že sa neprepoistili.
Podľa hovorkyne Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Radoslavy Miklášovej, ak občan dostane preukaz od poisťovne, do ktorej nepodal prihlášku, mal by sa obrátiť na túto poisťovňu a požiadať o zrušenie prihlášky. "Ak zdravotná poisťovňa tejto žiadosti nevyhovie, občan nám môže podať podnet a my preveríme, či prihláška fyzicky existuje a či spĺňa formálne náležitosti," dodala Miklášová. Úrad tiež dohliadne na to, ako poisťovňa podnet občana prešetrila.
Nekalý nábor?
Ak občan vyhlási, že prihlášku nepodal, úrad oznámi podnet Úradu na ochranu osobných údajov a podá návrh na začatie trestného stíhania. "Domnievame sa, že zdravotná poisťovňa by nemala vykonávať nábor poistencov prostredníctvom sprostredkovateľských spoločností a získavať poistencov za úplatu," vyhlásila hovorkyňa Všeobecnej Balážová. Prax podľa nej ukázala, že nábor prebiehal nekalým a najmä neetickým spôsobom.
Najväčšia slovenská poisťovňa zastáva názor, že poistenec nesmie byť objektom obchodovania. "Zmena poisťovne by mala vychádzať z rozhodnutia poistenca, z jeho poznania výhod a kvality služieb tej zdravotnej poisťovne, do ktorej sa chce prepoistiť," skonštatovala hovorkyňa Všeobecnej Balážová. Hovorkyňa Union Juríková však pripomenula, že nie všetky sťažnosti na nábor poistencov boli opodstatnené.
Sťažnosti na nábor poistencov
počet došlých z toho prihlášok podaných bez vedomia poistencov
Európska zdravotná poisťovňa 196 -
Union zdravotná poisťovňa 959 140
Dôvera 73 20
Apollo 4 3
Všeobecná zdravotná poisťovňa 7 -
Sideria 1 1
Spoločná zdravotná poisťovňa 3 -
Zdroj: ÚDZS