MF DNES/Robert Rambousek
StoryEditor

Bratislavskí šoféri strávili minulý rok v zápchach viac ako deň. Prekonali aj Prahu

15.04.2018, 00:00
Až 29 hodín strávili podľa analýzy šoféri v Bratislave počas roka v zápchach.

Vodiči v Bratislave a okolí strávili počas minulého roka v zápchach viac ako jeden deň. Predbehli tak aj českú metropolu. Vyplýva to z výsledkov americkej analytickej spoločnosti Inrix, ktorá analyzuje a hodnotí dopravné zápchy a ich dopady po celom svete. 

Vodiči v Bratislave podľa analýzy strávili v zápchach až 29 hodín, Bratislava sa umiestnila na 201. mieste. V hlavnom meste Českej republiky to bolo "iba" 24 hodín a 323. miesto.

Najviac stoja v Los Angeles

Najdlhšiu dobu v kolónach - 102 hodín - prestáli vodiči v americkom Los Angeles. Hneď za ním nasledovala Moskva, ktorá sa umiestnila na prvom mieste iba v rámci Európy. Celosvetovo stojí hneď za Moskvou New York.

Do prvej desiatky miest s najdlhšou priemernou dobou strávenou v kolónach sa ďalej dostalo Sao Paulo, San Francisco, Bogota, Londýn alebo Atlanta. Grafiku s prvou stovkou miest si môžete prezrieť na stránkach spoločnosti, prístupné sú aj výsledky analýzy so všetkými zapojenými mestami.

Výrobca navigácie má iný názor

Dopravnú situáciu na cestách sleduje aj výrobcu navigácií TomTom. Podľa jeho výsledkov sa na prvom mieste umiestnilo celosvetovo Mexico City, v ktorom ľudia v kolónach strávili za rok 227 hodín, na druhom Bangkok a tretí potom Jakarta. TomTom vychádza z údajov z roku 2016, monitoroval 390 miest v 48 krajinách.

TomTom však má dostupné len dáta za rok 2016. Podľa tohto merania strávili bratislavskí šoféri v zápchach 122 hodín, priemerne viac ako pol hodinu denne. Navigácia zaradila do svojho rebríčka aj Košice. Tu vodiči strávili v zápchach za rok 2016 85 hodín, priemerne 22 minút denne. Bratislava sa umiestnila na 197. mieste, Košice na 257. 

Praha sa v tomto rebríčku umiestnila na 94. mieste. Podľa TomTomu strávili Česi v pražských kolónach 116 hodín, teda priemerne 19 minút denne.

Odlišné metódy

Dopravný expert Vysokej školy banskej - Technickej univerzity Ostrava Martin Hájek vidí rozdielnosť medzi analýzou TomTomu a INRIX hlavne v použitej metóde. "Existuje veľa metód, ako dĺžku meškania merať. V konečnom dôsledku však rovnako každý bude mať vždy iné výsledné oneskorenie ako mesto ako celok," uviedol Hájek.

Nejakú vypovedajúcu hodnotu by však vo výsledkoch spoločností nehľadal. "Je to veľmi o tom, ako spoločnosti presne počítajú, čo berú do úvahy, ako všeobecne pristupujú k problému. Ide skôr o marketingové čísla, realita je vždy oveľa zložitejšia," dodal dopravný expert.

Z osobného hľadiska by však ako reálnejšie videl čísla TomTomu. "Ak si vezmete číslo INRIX a vydelíte ho čo i len počtom pracovných dní v roku 2017, vyjde vám približne šesť minút strávených v kolónach na jeden pracovný deň. To je na Prahu strašne málo," dodal.

01 - Modified: 2024-12-18 09:16:10 - Feat.: - Title: Bratislava plánuje v budúcom roku rozšíriť zónu regulovaného parkovania o ružinovský Pošeň 02 - Modified: 2024-12-17 12:03:24 - Feat.: - Title: Bratislavské Staré Mesto vyhlási ďalšiu súťaž na prenájom Propelleru 03 - Modified: 2024-12-17 10:15:27 - Feat.: - Title: Bratislavské Staré Mesto bude v roku 2025 hospodáriť s vyše 39 miliónmi eur 04 - Modified: 2024-12-16 10:46:14 - Feat.: - Title: Bratislavská polícia vyšetruje vlámanie do domu a krádež historických obrazov za 40-tisíc eur 05 - Modified: 2024-12-16 09:00:00 - Feat.: - Title: Príbeh bratislavského metra: Ako by vyzeralo, kde by boli stanice a prečo ho už dnes nikto stavať nechce?
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
18. december 2024 11:48