Zástupcovia Železničnej spoločnosti Slovensko včera podpísali zmluvu s firmou Stadler na dodávku piatich nových zubačiek. V Tatrách začnú všetky jazdiť postupne do roku 2022 a budú stáť 38 miliónov eur.
Štátny dopravca obchod uzavrel len štyri mesiace po vyhlásení súťaže. Podľa vlastných slov reaguje na zvýšený záujem cestujúcich. Od roku 2014 sa na tatranskej elektrickej železnici a ozubnicovej železnici prepraví ročne o 35 percent cestujúcich viac.
„Na 40 kilometroch železnice najazdíme ročne 565-tisíc vlakových kilometrov a prepravíme viac ako 2,5 milióna cestujúcich. Sú medzi nimi desaťtisíce zahraničných turistov. V špičke sa tu ľudia často nezmestia do vlakov a v zimnej sezóne, keď má každý hrubú bundu a mnohí lyže či snowboard, o kultúre cestovania ťažko hovoriť,“ povedal Filip Hlubocký, generálny riaditeľ ZSSK.
V nových zubačkách však bude, paradoxne, o 34 miest na sedenie menej. Výhody však spočívajú v ich šírke a bezbariérovom vstupe - prepravia teda väčší počet stojacich, imobilných cestujúcich, kočíkov aj bicyklov.
Železnice na nových zubačkách vyzdvihujú najmä hybridný pohon, ktorý umožní súpravám jazdiť nielen na ozubnicovej železnici, ale aj na klasickej trati medzi Štrbským Plesom, Starým Smokovcom a Popradom, respektíve Tatranskou Lomnicou.