V akom stave je audit pripravenosti regiónov na čerpanie prostriedkov z eurofondov a čo hovorí o pripravenosti krajov?
-- V súčasnosti prebieha systémový audit pripravenosti všetkých subjektov zapojených do riadenia a implementácie programov spolufinancovaných zo štrukturálnych fondov a z Kohézneho fondu. Vzhľadom na to, že pripravujeme zapojenie samosprávnych krajov do implementácie štrukturálnych fondov, regióny tiež budú musieť prejsť týmto auditom. Keďže sa však nachádzame v prvej etape systémového auditu, je momentálne predčasné konkrétnejšie posudzovať pripravenosť štruktúr v regiónoch.
Kompetencie regiónov bude upravovať zmluva o delegovaní právomocí medzi krajmi a ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja. Ako pokračuje vyjednávanie s regiónmi o týchto kompetenciách, na čom ste sa dosiaľ s regiónmi dohodli?
-- Rozsah delegovaných právomocí na úrovni tematickej aj implementačnej je už uvedený v Regionálnom operačnom programe. Tento strategický dokument bol vypracovaný v spolupráci s regiónmi, ale aj s ďalšími relevantnými aktérmi regionálnej politiky, akými sú napríklad predstavitelia miest a obcí, mimovládnych organizácií, a ďalšími socioekonomickými partnermi. V tematickej rovine budú samosprávne kraje zabezpečovať oblasti regenerácie sídiel, ciest druhej a tretej triedy a podpory turizmu vo verejnom sektore. V oblasti implementácie budú kraje zapojené prakticky do celého projektového cyklu -- od výzvy na predkladanie projektov, cez prijímanie, hodnotenie až po financovanie, monitoring a kontrolu projektov. Oproti minulému programovému obdobiu 2004 -- 2006 bude teda úloha krajov výrazne posilnená.
Samosprávne kraje sa už pripravujú na čerpanie, zriaďujú si sprostredkovateľské orgány na implementáciu projektov v Regionálnom operačnom programe, pripravujú si manuály a kritériá hodnotenia projektov. Ako hodnotíte ich pripravenosť, majú personálne, odborné kapacity, aby to zvládli? Naozaj hrozí, že agendu programovania nezvládnu?
-- Vzhľadom na to, že ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja pravidelne komunikuje s regiónmi, vníma aj rozdielnu úroveň pripravenosti jednotlivých regiónov, či už v oblasti odbornej, materiálno-technického zabezpečenia alebo pripravenosti administratívnych kapacít. V rámci niektorých úradov samosprávnych krajov sú dobré predpoklady na postupné vytvorenie funkčných sprostredkovateľských orgánov pod riadiacim orgánom. So samosprávnymi krajmi sme na implementácii eurofondov spolupracovali aj v rámci minulého programového obdobia. Z tejto spolupráce máme množstvo skúseností -- tak pozitívnych, ako aj negatívnych. Preto si dobre uvedomujeme silné stránky regiónov, ale nemôžeme podceniť ani riziká, ktoré z tohto procesu vyplývajú. Nesprávna implementácia fondov by totiž mohla znamenať výrazné finančné straty, za ktoré by v konečnom dôsledku nieslo zodpovednosť ministerstvo.
Ako je ministerstvo pripravené pomôcť im zvládnuť agendu okolo eurofondov?
-- Vzhľadom na široký rozsah delegovaných úloh je potrebné zabezpečiť ešte množstvo predpokladov, aby sa dosiahla plná pripravenosť regiónov na zabezpečenie výkonu procesov implementácie programov zo štrukturálnych fondov podľa požiadaviek v európskych nariadeniach, národnej legislatíve a ďalších koncepčných a procedurálnych dokumentoch. Ministerstvo výstavby a regionálneho rozvoja ako riadiaci orgán poskytuje samosprávnym krajom potrebné metodické usmernenia, získané skúsenosti a know-how v oblasti implementácie štrukturálnych fondov. Zároveň je riadiaci orgán pripravený prispieť na prípravu sprostredkovateľských orgánov aj finančnými prostriedkami nevyhnutnými na ich založenie a prevádzku. V tejto súvislosti je však potrebné uviesť, že pri rozhodovaní o územnej pôsobnosti sprostredkovateľských orgánov sme vyšli v ústrety predstaviteľom samosprávnych krajov. Na základe ich rozhodnutia vytvárame sedem takýchto orgánov na úrovni krajov, čo je v rámci Európy dosť ojedinelé riešenie. Samozrejme, so zvyšujúcim sa počtom takýchto orgánov sa priamo úmerne zvyšujú aj finančné náklady na ich fungovanie. Keďže možnosti nášho príspevku sú limitované, budú musieť kraje tiež finančne prispieť na náklady spojené s implementáciou fondov.
StoryEditor