Ak pri dopravnej nehode nepostupujete správne, môžete si narobiť zbytočné problémy. Prvou základnou chybou je, najmä pri menších škodách, že si účastníci nehody len vymenia telefónne čísla. Žiaľ, ak vinník na druhý deň svoju zodpovednosť poprie, poškodený má len veľmi malú šancu, že od poisťovne dostane akúkoľvek náhradu škody.
Poškodený je totiž povinný poisťovateľovi preukázať zodpovednosť jeho poisteného za vzniknutú škodu. A keď to nemá ako preukázať, tak mu poisťovňa nemôže vyplatiť náhradu.
Správa o nehode
Prvým pravidlom je riadne a úplné vypísanie Správy o nehode. Je to samoprepisovacie tlačivo, ktoré klient dostane už pri dojednaní povinného zmluvného poistenia.
Toto tlačivo by mal mať motorista vždy poruke vo vozidle. Po spísaní všetkých údajov účastníkov nehody, svedkov a opísaní priebehu nehody aj s určením vinníka musia všetci zúčastnení tlačivo podpísať. Ak sa nevedia dohodnúť, kto za škodu zodpovedá, treba vždy volať políciu. Tá by mala byť privolaná, aj keď je niekto zranený alebo vznikla škoda na verejnom majetku.
Čím viac podrobností a informácií o priebehu nehody účastníci zdokumentujú, tým rýchlejšie bude vybavenie poistnej udalosti.
PZP alebo havarijné?
Uplatniť si škodu z vlastného havarijného poistenia alebo z povinného zmluvného poistenia vinníka? Klasická dilema, na ktorú neexistuje univerzálna odpoveď. Vždy závisí od konkrétnej situácie.
Napríklad pri starších vozidlách, kde si poškodený pri oprave nechá vymieňať poškodené dielce za nové, pravdepodobne pochodí lepšie, ak opravu bude financovať z vlastného havarijného poistenia. Pri čiastkových škodách totiž poisťovne z havarijného poistenia hradia opravu vždy v nových cenách. Za poškodený päťročný blatník klient dostane nový. Zatiaľ čo z povinného zmluvného poistenia sú poisťovne povinné zo zákona o PZP a Občianskeho zákonníka vyplatiť náhradu za tzv. skutočnú škodu. To znamená, že poškodenému uhradia cenu päťročného blatníka, aj keď si servis od majiteľa auta vypýta cenu nového.
Okrem prípadného rozdielu vo výške plnenia je celý proces vybavenia poistnej udalosti z havarijného poistenia podstatne rýchlejší. Pri havarijnom poistení je to o komunikácii klient -- poisťovňa. Zatiaľ čo pri povinnom zmluvnom poistení figurujú minimálne dvaja -- vinník a poškodený.
Na to, aby poisťovňa vyplatila plnenie, si musí poškodený uplatniť náhradu škody a poistený nahlásiť poistnú udalosť. A celé je to o tom, ako rýchlo poskytnú poisťovni všetky údaje a dokumenty potrebné na ukončenie šetrenia udalosti. Ak vinník nemá veľkú motiváciu celú situáciu čo najskôr ukončiť, môže byť poškodený bez auta pomerne dlho.
Spoluúčasť, bonus
Skôr ako sa klient rozhodne pre uplatnenie škody z vlastného havarijného poistenia, mal by zvážiť dve veci:
-- výšku spoluúčasti na škode, ktorú má v zmluve o havarijnom poistení dojednanú a
-- vplyv na bonus za bezškodový priebeh.
Štandardne poisťovne na bonus klienta nesiahajú, ak škodovú udalosť v plnej miere zavinil niekto iný. Dojednanú spoluúčasť si však z poistného plnenia strhnú.
Za škodu 200-tisíc korún pri spoluúčasti 5 percent, minimálne 5 000 Sk, tak klient dostane plnenie 190-tisíc korún.
Za istých okolností si klient môže náhradu výšky spoluúčasti z havarijného poistenia uplatniť zo zákonnej poistky vinníka. Závisí od toho, ako poisťovňa vinníka stanoví skutočnú výšku škody. Ak ju určí na viac ako 190-tisíc korún, napríklad 195-tisíc, poškodený si môže uplatniť náhradu zo zaplatenej spoluúčasti vo výške 5 000 korún. Ale ak skutočná škoda kalkulovaná poisťovňou vinníka bude menej ako 190-tisíc, náhradu za zaplatenú spoluúčasť z havarijného poistenia si poškodený uplatniť nemôže.
Z praxe je možnosť uplatnenia si náhrady spoluúčasti zaplatenej v havarijnom poistení reálne skôr iba v prípadoch nových vozidiel, keď si klient havarijné poistenie dojednal s vyššími spoluúčasťami.
Ako stratiť na plnení z PZP čo najmenej
Aj pri uplatnení škody zo zákonnej poistky vinníka môže byť plnenie v rovnakej výške ako to, čo klient zaplatí v servise. Ide o prípady, keď si majiteľ auta poškodené dielce nedá vymeniť za nové, ale nechá si ich len opraviť. Gitovaním, vyklepávaním a lakovaním sa technická hodnota auta nezvýši a výška nákladov na opravu zodpovedá skutočnej výške škody. Rozdiel však môže nastať, ak to poškodený preženie a nechá si starú Škodovku 120 opraviť v značkovom servise Porsche. Aby takáto situácia nenastala a poisťovňa sa pri plnení na to nevyhovárala, ideálne je, ak si klient nechá od poisťovne poradiť zmluvný servis, do ktorého má auto odviezť.