TASR/Pavol Zachar
StoryEditor

Železnice na východe modernizujú. Pribudne 52 vozňov za 65 miliónov eur

20.02.2020, 14:10
Autor:
TASRTASR
Moderných 52 vozňov zo súťaže nahradí v prevádzke najstaršie neklimatizované osobné vozne, ktoré sú na hranici životnosti.

Na železničných tratiach východného Slovenska pribudnú v rokoch 2021 až 2023 nové (17) i rekonštruované vozne (35). Informovala o tom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK), ktorá minulý týždeň na tento účel vypísala dve súťaže. Celková predpokladaná hodnota zákaziek je viac ako 65 miliónov eur.

Investičné akcie sú plánované na financovanie z prostriedkov Európskej únie (EÚ) prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Národný dopravca bude musieť realizovať "vozbu" týchto súprav minimálne prvých päť rokov na určených regionálnych tratiach Slovenska.

V porovnaní so súčasnými vozidlami budú nové vozne omnoho komfortnejšie. Samozrejmosťou je konštrukcia vozidiel v súlade s platnými vyhláškami a technickými normami. Odhadovaná cena za 17 nových vozňov je zhruba 33 miliónov eur a za 35 rekonštruovaných vozňov 32,2 milióna eur.

"Po žilinskom a zvolenskom regióne na rad opäť prichádza východ," uviedol Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. "Posledné nové vozidlá sem prišli v roku 2015, ale ich počet nároky všetkých nami obsluhovaných tratí nenaplnil. Ak všetko pôjde ako má, prvé vozne zo súťaže budú na tratiach východného Slovenska premávať v roku 2021."

Podľa údajov za rok 2019 Košický a Prešovský samosprávny kraj ročne obslúžia v regionálnej doprave približne 10,4 milióna cestujúcich. Najvyťaženejšími traťami sú traťové úseky Poprad – Košice, Lipany – Prešov – Košice a Košice – Humenné, ktoré ZSSK obsluhuje v systémovom taktovom režime. V oboch krajoch sa aktuálne pripravuje spustenie integrovaného dopravného systému (IDS).

Moderných 52 vozňov zo súťaže nahradí v prevádzke najstaršie neklimatizované osobné vozne, ktoré sú na hranici životnosti a nespĺňajú štandardy cestovania v 21. storočí. Obstaraním týchto vozidiel sa podľa národného dopravcu zníži priemerný vek vozidlového parku v regióne Košíc a zvýši sa kvalita poskytovaných služieb.

Nové a modernizované vozne budú môcť jazdiť rýchlosťou 160 km/h, budú klimatizované, disponovať vákuovými toaletami a budú vybavené vizuálnym a akustickým informačným systémom, kamerovým systémom, wi-fi pripojením na internet či držiakmi bicyklov.

01 - Modified: 2024-11-22 12:27:24 - Feat.: - Title: Doprava je na viacerých úsekoch prerušená, niektoré vlaky meškajú 02 - Modified: 2024-11-07 09:03:19 - Feat.: - Title: Súťaž šitá pre ZSSK vyvolá problém. Sklz v liberalizácii musíme riešiť v Bruseli spolu s Rakúšanmi či Dánskom 03 - Modified: 2024-11-06 09:04:50 - Feat.: - Title: Mobilná aplikácia slovenských železníc sa mení, cestujúci získajú okamžitý prehľad o svojom spoji 04 - Modified: 2024-11-01 03:29:17 - Feat.: - Title: Rýchlovlaky cez Strednú Áziu aj zbližovanie Uzbekov a Kazachov so Západom. Ako Hodvábna cesta vstáva z popola? 05 - Modified: 2024-11-04 09:49:30 - Feat.: - Title: Šéf RegioJetu Jančura o konci IC vlakov: Čakal som, že to takto dopadne. Za akých podmienok by sa vrátil?
menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
24. november 2024 11:08