Keď predminulý piatok ohlásil dosluhujúci premiér Peter Pellegrini prvý prípad nákazy koronavírusom, mnohé organizácie aj firmy spozorneli. Po víkende sa potom počet nakazených zvýšil na sedem a mnohé spoločnosti začali podnikať rázne kroky – niektoré z nich do neznáma. A v boji proti vírusu nezostali len pri dezinfekcii kancelárií a hygienických inštrukciách pre zamestnancov. Prichádzajú s takými opatreniami, aby z krízovej situácie mohli potenciálne vyťažiť čo najviac. A to aj do budúcna, po odznení krízového stavu.
Napríklad v nadácii Pontis prešli na prácu z domu všetci zamestnanci deň po potvrdení prvého prípadu. „Momentálne testujeme nástroje na online stretnutia. Dnes sme napríklad mali dve online porady,“ hovorí ich PR manažérka Zuzana Schaleková. A v zápätí dodáva, že tento model sa im pozdáva. „Pravdepodobne tak skúsime fungovať, aj keď obmedzenia v súvislosti s koronavírusom skončia. Zvyšuje to totiž flexibilitu pracovníkov.“
Aj bratislavská centrála neziskovej organizácie Človek v ohrození prešla do online sveta bezproblémovo. „Bol to pre nás prvý ostrý test pre prácu v online prostredí – a fungujeme viac-menej bez obmedzení,“ hovorí riaditeľka Andrea Najvirtová.
Napriek prekážkam sú kreatívni
Samotná práca z domu však môže byť pre mnohých novinkou, na ktorú nie sú zvyknutí a ťažšie sa na ňu adaptujú. Keďže škôlky a školy sú zatvorené, o čosi náročnejšia situácia môže nastať aj pre pracujúcich rodičov, vrátane tých na home office. Venovať sa práci popri pobehujúcich ratolestiach je zložité.
Nadácia Pontis sa preto rodičov rozhodla prakticky podporiť tak, že zverejní zoznam neziskoviek, ktoré sprístupnili online vzdelávacie materiály. Deti tak budú mať postarané o zmysluplnejšiu zábavu a rodičia budú môcť pracovať efektívnejšie.
Vzdelávacie materiály pre rodičov v domácej kancelárii ponúka aj oddelenie globálneho vzdelávania v Človeku v ohrození. A hoci zatvorené školy komplikujú niektoré ich vzdelávacie aktivity, aj oni sa snažia vymýšľať nové možnosti, ako v rozbehnutých aktivitách pokračovať.
„Napríklad univerzitné predmety a vzdelávacie kurzy pre učiteľov vedieme online. Už dlhšie sme smerovali k digitalizácii našich aktivít a preventívne opatrenia na koronavírus nám tento trend veľmi urýchlili,“ vysvetľuje Najvirtová.
Testujú to, na čo si predtým netrúfli
Pandémia COVID-19 mnohým ľuďom zatočila s plánmi – v práci, cestovaní, ale aj v bežných sociálnych kontaktoch. Blíži sa obdobie svadieb – niektoré sa však budú musieť posúvať alebo budú vyzerať inak. A snúbencom, ktorí chcú cirkevný sobáš, môže koronavírus skomplikovať absolvovanie povinnej manželskej prípravy – niektoré centrá už totiž avizovali, že stretnutia rušia.
Ale aj oni sa snažia hľadať cesty. „Zvažujeme, že snúbencom pošleme materiály na samoštúdium, prípadne nevylučujeme ani hromadný webinár – budúci manželia by sa tak na svadbu pripravovali doposiaľ veľmi netradičným spôsobom,“ uvažuje o možnostiach riaditeľka Centra pre rodinu Bratislavskej arcidiecézy Monika Jucková.
Podobne uvažujú aj v Žilinskej diecéze. Podľa tamojšieho rímsko-katolíckeho kňaza Romana Seka, ktorý má prípravy na starosti, rozmýšľajú nad prípravou online alebo až po svadbe, aby snúbencom nekomplikovali termíny sobášov. „Veľmi intenzívne o tom celom diskutujeme a čakáme na ďalšie vyjadrenia vlády a ďalší vývoj situácie,“ hovorí Seko.
Tieto úvahy sa navyše pozdávajú aj Konferencii bisupov Slovenska, potvrdil ich hovorca Martin Kramara. Organizácie z najrôznejších sfér tak majú možnosť vyskúsať si postupy, ku ktorým by za bežných okolností zrejme nepristúpili.
Firmy sa tiež snažia vidieť pozitíva
Kvôli globálnej epidémii utrpia i verejné financie a viaceré firmy na Slovensku môže čakať náročné obdobie. „Revidované prognózy obchodných partnerov Slovenska a vývoj globálneho obchodu indikujú, že v roku 2020 slovenská ekonomika nemusí rásť,“ ohlasuje Rada pre rozpočtovú zodpovednosť.
Napriek tomu, že ich zisky môžu byť ohrozené, aj firmy sa snažia vyťažiť z nepriaznivej situácie maximum. Napríklad všetci zamestnanci spoločnosti Profesia.sk už naplno nastúpili na home office a zistili, že ich interné komunikačné kanály zafungovali bez problémov.
„Definovali sme si, na ktorých kanáloch na online platforme budeme komunikovať aké témy, čo nám v súčasnosti veľmi pomáha. Týmto spôsobom môžeme efektívnejšie komunikovať medzi sebou a manažéri nemusia telefonovať každému osobne,“ zhodnotila hovorkyňa Profesia.sk Nikola Richterová.
Príležitosť zefektívniť svoju prácu vidí Richterová aj v komunikácii smerom von. „Odhadujeme, že aj niektoré pracovné stretnutia, ktoré nutne neboli až tak potrebné, prebehnú online. Tým sa v niektorých prípadoch môže ušetriť čas a zefektívniť práca.“
Viacerí hráči na neziskovom aj firemnom trhu tak zisťujú, že niektoré plánované stretnutia – či už doma alebo v zahraničí – sa dali plnohodnotne zrealizovať aj online. Napríklad IT spoločnosť Eset presunula do online priestoru pracovné pohovory, výučbu cudzích jazykov pre zamestnancov či väčšie pracovné stretnutia. A podobné opatrenia nevylučujú ani v pokrízovom období. „Neustále sa snažíme zvyšovať flexibilitu práce a ak sa niektoré z opatrení ukáže ako efektívne, môžeme ho v budúcnosti implementovať natrvalo,“ tvrdí PR manažér Esetu Peter Blažečka.