StoryEditor

Raši napriek kríze nakupuje reklamu

19.01.2009, 23:00

Minister zdravotníctva Richard Raši plánuje v čase finančnej krízy míňať tam, kde iní šetria. Chystá sa nakúpiť reklamné služby za 800- tisíc eur (24 miliónov korún). Nejde pritom o žiadnu špeciálnu reklamnú kampaň, chce len lepšie informovať pacientov o ich právach.

Práve propagácia a reklama je oblasť, ktorej sa chce v čase uťahovania opaskov vzdať rezort životného prostredia. "Sú to oblasti, ktoré najmenej poznamenajú chod ministerstva a plnenie jeho úloh," vysvetľuje zámer vyšetrovania na ministerstve jeho hovorca Peter Višváder. Rezort zdravotníctva pritom plánuje znížiť výdavky v iných oblastiach ako v reklame - na mzdách, pracovných cestách do zahraničia či zastavení prijímania nových zamestnancov.

Analytik Inessu Juraj Karpiš si myslí, že v súčasnosti nie je vhodný čas na spustenie drahej kampane. "Komunikačná kampaň smerom k verejnosti je na mieste, ak sa v systéme uskutočnia výrazné zmeny. Aj vzhľadom na to, že by sa malo teraz viac šetriť ako míňať," tvrdí Karpiš.

Na pochopenie zákonov
Podľa hovorkyne rezortu Zuzany Čižmárikovej chce rezort využiť služby reklamnej agentúry aj preto, že tak doposiaľ neurobili, hoci na to majú nárok. Čižmáriková poukázala na to, že PR agentúru na komunikačnú kampaň využíval aj exminister zdravotníctva Rudolf Zajac. Kým on ľuďom vysvetľoval, čo priniesla reforma, ktorú v tom čase zavádzal, Raši im chce pomôcť pri chápaní platných zákonov v praxi. "Chceme, aby sa informácie ku kľúčovým zákonom, nariadeniam, smerniciam dostávali v prvom rade k pacientovi," uviedla hovorkyňa ministerstva.

Agentúra, ktorú Rašiho ministerstvo na základe súťaže vyberie v marci, bude pacientom vysvetľovať zákony a kroky vlády v zdravotníctve. Víťaz tendra bude mať o robotu postarané až do roku 2010. Ako konkrétne sa to bude diať, a čo presne chce ministerstvo komunikovať, hovorkyňa zatiaľ nespresnila. "To, ako v konečnom znení bude vyzerať spôsob využitia daných služieb, sa nedá teraz povedať, keďže súťaž je aktuálne vypísaná. Počkáme si na ponuky a rozhodneme sa podľa toho, čo bude pre nás najvýhodnejšie," povedala Čižmáriková. Podľa odborníkov by malo ísť o praktické informovanie pacientov bez politických nánosov. "Ak to bude taká kampaň, ktorá ľuďom objasní problematiku, kde sa dostanú k pomoci, aké majú práva, tak to treba podporiť. Rádovo to stojí promile z rozpočtu," tvrdí exminister Zajac.

Pacienti aj lekári sú mimo
Podľa analytika Health Policy Institute Tomáša Szalaya je správne, ak budú ľudia vedieť, aké majú v zdravotníctve práva. "Z našich skúseností medzi lekármi vieme, že ani pacienti, ale ani lekári nemajú ani len nulovú predstavu o legislatíve," upozorňuje. Problémami sú zákony týkajúce sa každodenných vecí. "Týka sa to informovaného súhlasu pacienta, alebo v akom vzťahu sú pred lekárom zákonný zástupca a jeho dieťa."

Na komunikovanie dosahov reforiem si Zajac v minulosti objednal služby PR agentúry Omnipublic. Agentúru vyberali v medzinárodnom tendri podľa požiadaviek Svetovej banky. Tá vtedy poskytla ministerstvu pôžičku vo výške 120 miliónov korún. Pôvodne mala pôžička slúžiť na kampaň počas štyroch rokov. Agentúra mala na starosti výrobu a rozširovanie informačných letákov, reklamu v novinách, spustenie internetovej stránky, školenia aj tréningy. Z peňazí sa zriadilo aj call centrum pre vtáčiu chrípku.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
18. október 2024 07:27