Železnice majú na to, aby sa stali prvou voľbou cestujúcich pri výbere dopravného prostriedku.
Musíme mať avšak nielen moderné vlaky, ale aj tomu zodpovedajúcu infraštruktúru a dostatok financií na odstránenie masívneho investičného dlhu, ktorý sa za desiatky rokov naakumuloval.
Uviedol to minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
"Treba otvorene povedať, že železnice sú prioritou v doprave, a to aj v súvislosti s plánom obnovy, v ktorom Európska únia (EÚ) vyžaduje tzv. zelené riešenia. Vieme, v akom stave dnes železnice u nás máme a zároveň vieme, kam sa chceme posunúť," skonštatoval Doležal. Priblížil, že v budúcom roku sprevádzkovaním posledného úseku Púchov - Považská Teplá sa dosiahne na celej trati medzi Bratislavou a Žilinou možná rýchlosť 160 km/h.
Ďalšou pridanou hodnotou sú podľa neho nové vlaky, ktoré poskytujú úplne inú úroveň kvality cestovania.
"Vyššia kultúra cestovania spolu s rýchlosťou a pohodlím prestupu môže do vlakov dostať aj skupinu tých, ktorí doteraz o železnici ako spôsobe dopravy napríklad do práce ani neuvažovali. K tomu sa viaže aj realizácia projektov záchytných parkovísk v okolí Bratislavy," dodal s tým, že po už otvorených parkoviskách v Pezinku a Ivanke pri Dunaji je v príprave parkovisko v Nových Košariskách, a tiež projekty nových železničných zastávok vo Vrakuni, Ružinove a v Boroch.
Zoznam prioritizácie železničných projektov by chcel dokončiť v prvom polroku 2021. "Robíme na nej spolu s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP), takže to nezávisí iba od nás. Ale verím, že po skúsenostiach s prioritizáciou v cestnej infraštruktúre už máme zhruba predstavu, ako by to chcel ÚHP a čo potrebujeme my a na tomto základe rozvíjame spoluprácu," ozrejmil Doležal.