Za spomalením objednávkového systému na očkovanie proti ochoreniu COVID-19 zrejme nestojí DDOS útok.
Jedným z potvrdených dôvodov pondelkového výpadku a priebežného spomaľovania objednávkového systému bol problém dátového pripojenia vládneho cloudu, ktoré vykazovalo až 44-percentnú chybovosť. Informovalo o tom Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI).
"Problém na strane vládneho cloudu je už vyriešený, no prichádza k spomaleniu aplikácie Moje ezdravie, prostredníctvom ktorej sa občania objednávajú na antigénové či PCR testovanie a na očkovanie, nakoľko svoje dopyty zintenzívnili aplikácie monitorujúce voľné kapacity testovania alebo očkovania," vysvetlila Veronika Bauch, hovorkyňa NCZI.
Možným dôvodom takéhoto stavu, ktorý sa po objavení problému uvádzal ako prvý, mohol byť aj potenciálny DDOS útok, teda posielanie veľkého množstva požiadaviek na systém, čo spôsobí jeho zahltenie.
Túto možnosť NCZI analyzuje. "Priebežná analýza zatiaľ nepotvrdila túto možnosť. Jedným z faktorov veľkého množstva požiadaviek, ktoré sa javili ako útok, je pribúdajúci počet dobrovoľníckych portálov, ktoré nesystematicky volajú API rozhranie s voľnými termínmi," poukázala Bauch.
Príčina spomalenia systému nie je tak podľa hovorkyne na strane NCZI a v žiadnom prípade nešlo o účelové zablokovanie systému. "NCZI zároveň ubezpečuje verejnosť, že neprišlo k úniku osobných údajov či k ich ohrozeniu," doplnila Bauch.
Jedným z pripravovaných riešení je spustenie novej aplikácie na manažment očkovania, ktorú pripravuje NCZI spoločne s Ministerstvom zdravotníctva SR. Dostupná by mala byť začiatkom budúceho týždňa.