Som úprimne rád, že aj na tohtoročný veľtrh v Nitre prichádzajú naše strojárske podniky s novými špičkovými technológiami. Už roky sa snažíme verejnosť presvedčiť, že to nie je len "hora železa", ktorá vychádza z našich strojárskych fabrík. Naopak, malo by byť stále zreteľnejšie vidieť, že finálny produkt prichádza s vysokou pridanou hodnotou v podobe najmodernejšej riadiacej techniky.
Pravda, aj tú špičkovú technológiu musí niekto vyrobiť, a na to ten "niekto" potrebuje a bude potrebovať dokonalé stroje. Dnes už máme aj v našich strojárskych firmách, a to nielen so zahraničným kapitálom, takú technologickú bázu, ktorá im umožňuje prichádzať na trh s výrobkami s najvyššou známkou za kvalitu a technologické prevedenie. Dozrel čas, keď ani tu v Nitre prakticky nerozoznáte, odkiaľ vystavovaný exponát prichádza.
Podnikateľom však stále chýba väčšia podpora štátu. Napriek tomu, že v tomto roku vláda zvýšila objem prostriedkov na vedu a výskum, stále v tomto smere zaostávame za vyspelými ekonomikami. Pritom parametre strojárskej výroby na Slovensku v posledných rokoch charakterizuje taký rast, že do výskumu a vývoja by sa malo vracať podstatne viac peňazí, ako je tomu doteraz.
Nemusím pripomínať, že by takéto "štátne prekrvenie" malo blahodarný vplyv na rýchlejší a intenzívnejší pulz na našich vedecko-výskumných pracoviskách. Ak sa tak nestane, čoskoro sa ocitneme pred nepríjemnou realitou a zbadáme, že značná časť priemyslu na Slovensku, strojárstvo nevynímajúc, visí na šnúrke jediného odvetvia, a tým je automobilová výroba. Už sme raz nad takou priepasťou stáli, keď skolabovala zbrojárska výroba. Plakať však po 15 rokoch nad rozliatym mliekom, či skôr nad zvlhnutým pušným prachom, je úplne zbytočné.
Rovnako však musíme pochopiť, že nestačí len hodiť záchranné koleso. Strojárstvo sa musí dlhodobo udržať nad vodou. Ak chce dobre plávať v búrlivých vodách svetového biznisu, kde konkurencia slabých zhltne, potom štát musí na výskum a vývoj prispievať spôsobom adekvátnym výsledkom strojárskej produkcie a približovať sa i v tomto smere vyspelému svetu. Najväčší potlesk by štát zožal od vysokoškolákov, ktorí prirodzene hľadajú uplatnenie najskôr doma. No keď ho tu nenájdu, potom nevzdychajme, že využijú voľný priestor na sebarealizáciu vonku. Správy spoza veľkej mláky alebo z Anglicka, Írska či Nemecka o vynikajúcich výsledkoch našich absolventov strojárskych fakúlt v medzinárodných vedecko-výskumných tímoch, nech hryzú naše vlastné svedomie.
Zväz strojárskeho priemyslu a Združenie automobilového priemyslu v spolupráci s ministerstvom školstva a vyššími územnými celkami pripravili dokument o odbornej výchove stredo- a vysokoškolákov. Snahou je zabezpečiť výchovu šitú na mieru aktuálnym potrebám strojárskej výroby i automomobilového priemyslu. Pointa sa dá zhrnúť do jednej vety: priblíženie sa novým technológiám, ktoré sú už dnes prístupné v strojárskych fabrikách i v automobilkách.
Verím, že aj nové vedenie Agrokomplexu v Nitre bude pokračovať v doterajšej spolupráci so Zväzom strojárskeho priemyslu, lebo len vo vzájomnej súčinnosti môžeme pomôcť v praxi napĺňať aspoň časť z pomoci, ktoré strojárske podniky potrebujú.
Ing. Milan Cagala, CSc., prezident Zväzu strojárskeho priemyslu SR
