Nový zákon o premávke na pozemných komunikáciách, ktorý po vyše tridsiatich rokoch nanovo upraví pravidlá, je už pripravený.
Polícia si od neho sľubuje aj riešenie súčasnej alarmujúcej situácie. Hoci sa Slovensko zaviazalo znížiť počet obetí na cestách o polovicu, tento rok je trend presne opačný. Podľa rebríčka bezpečnosti európskych miest máme ôsme najnebezpečnejšie cesty v Európe.
Počet mŕtvych stúpa
"Za prvý polrok tohto roka zahynulo na cestách o 58 ľudí viac ako za rovnaké obdobie minulého roka," upozorňuje Viktor Plézel z policajného prezídia. Ako dodal, polícia si uvedomuje, že počet obetí na cestách stúpa. "Bezpečnosť však nie je len úlohou polície. Počet vozidiel v posledných rokoch vzrástol oveľa razantnejšie ako cestná infraštruktúra." Šéf Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan sa obáva, či zákon nebude práve z týchto dôvodov príliš prísny. Polícia, ktorá zákon pripravuje, je pod tlakom. Logicky sa budú snažiť dať doňho čo najviac nástrojov na represiu."
Policajný viceprezident Stanislav Jankovič pre HN potvrdil, že pokuty sa môžu u prevádzkovateľov vozidiel, ktorí na cesty pošlú autá v zlom technickom stave, vyšplhať až na 200-tisíc korún. Maximálna lehota na odňatie vodičského preukazu sa zasa predĺži z dvoch na päť rokov. Tvrdšie sankcie majú byť podľa Jankoviča motiváciou, aby sa situácia na cestách zlepšila. Najprísnejší budú policajti na vodičov, ktorí spôsobili dopravné nehody alebo jazdili pod vplyvom alkoholu.
Stop pre mobily
Viac si chcú policajti posvietiť aj na vodičov, ktorí telefonujú počas jazdy. Hoci sa dnes vodiči vďaka nejasne formulovanému zákonu snažia "vykrúcať", v budúcnosti by to už nemalo byť možné. Zákon má totiž telefonovanie pri šoférovaní striktne zakázať - za volantom navyše bude zakázané aj jesť, piť či dokonca fajčiť.
Červenú dostanú aj majitelia antiradarov. Takéto prístroje sa dajú kúpiť už za 4-tisíc korún a vo väčšine krajín Európy sú už zakázané. Obchodníci tvrdia, že záujem o ne stále rastie. "Najmä po tom, čo sa opäť zvýšili pokuty za rýchlosť, mohol stúpnuť predaj antiradarov aj o sto percent," odhaduje jeden z predajcov. Nový zákon ich zakáže aj na Slovensku. "Väčšinou tie antiradary používajú tí, ktorí porušujú predpisy a potom beztrestne lietajú," zdôraznil Jankovič. Podľa polície sa navyše práve pre antiradary môžu stať vážne dopravné nehody - keď vodič prudko dupne na brzdu, pretože mu antiradar zahlási hliadku, za ním idúce auto do neho narazí.
StoryEditor
Cigareta za volantom? Je koniec
Zákaz fajčiť či jesť za volantom, celoročné svietenie, päťdesiatka v obci či povinnosť jazdiť na snehu a ľade len so zimnými pneumatikami. To je len niekoľko zmien, na ktoré sa musia od nového roka pripraviť vodiči na slovenských cestách.