To, že šéf rezortu dopravy znížil spotrebnú daň na naftu, a dočasne povolil dopravcom bezplatné využívanie ciest I. triedy, nie je dôkazom toho, že mýtny systém je zlý. V dnešných Sobotných dialógoch Slovenského rozhlasu to vyhlásil poslanec Národnej rady (NR) SR za Smer-SD Ján Richter.
Zodpovednosť je na celej vláde
"Zavedenie má svoj postupný vývoj, ten vývoj má svoje tendencie v oblasti technickej, odbornej, organizačnej a samozrejme politickej odbornej a vyúsťuje to do mediálnej komunikácie problému ako takého," uviedol. Domnieva sa, že snaha opozície o odvolanie ministra dopravy, pôšt a telekomunikácií bola legitímna, aj keď zodpovednosť za mýtny systém nemá len on, ale celá vláda.
"Premiér do tohto problému vstúpil, lebo sa týka aj ministerstva financií či ministerstva vnútra. Preto bolo nutné vstúpiť do toho z pozície premiéra," spresnil. Richter je presvedčený, že rezort dopravy a ani vláda zavádzanie elektronického mýta nezanedbala. Ich zodpovednosť sa podľa poslanca prejavila v tom, že sa problémy, ktoré sa postupne ukázali, riešili rýchlo. "Preto sa to riešilo rýchlo, lebo sa objavili isté riziká, ktoré vláda chcela eliminovať," uviedol.
Upozornili jednoduchí ľudia
Poslanec NR SR za KDH Július Brocka s Richterovými tvrdeniami nesúhlasí. "Vláda, tej to tak dlho trvalo, kým pochopila, ako je tender zle pripravený a ako ho zavádzali. Museli na to upozorniť, jednoduchí, prostí ľudia, keď to už bolo celej krajine jasné," povedal Brocka.
Spoločnosť podľa neho tiež pochopila, že autodopravcovia "neprotestujú proti vláde, ministrovi Vážnemu ani proti zavádzaniu elektronického mýta, ale proti tomu, že mýto je nespravodlivé."
Ako ďalej uviedol, zavádzanie mýta v réžii súčasnej vlády bolo od jeho začiatku škandálom. Tender, podľa Brocku, vyhral súčasný prevádzkovateľ mýta preto, lebo "bol ministrov."
SkyToll je partnerom
Spoločnosť SkyToll, a. s., však podľa Richtera nie je priateľ ani nepriateľ súčasnej vlády, ale partner, ktorý vzišiel z výberového konania.
"Sú tu objektívne zákonné orgány, ktoré majú právo a posudzujú. Všetky zákonné nástroje boli použité. Trinásť námietkových konaní, ktoré boli uplatnené, boli aj zamietnuté. Žaloby, ktoré rieši krajský súd, boli tiež v 7 prípadoch zamietnuté. Zákonný postup je tak potvrdený," uviedol Richter na margo Brockových vyjadrení o výbere prevádzkovateľa mýta.
Nižšia daň mala prísť skôr
Brocka si myslí, že premiér sa mal postaviť na stranu dopravcov a vyvodiť voči spoločnosti SkyToll sankcie, alebo dokonca vypovedať zmluvu.
"Mýto funguje a odstraňujú sa len technické problémy, je tu horizont 1. február, kedy boli isté opatrenia terminované, a potom sa to zhodnotí," uviedol Richter.
Najviditeľnejším opatrením je zníženie spotrebnej dane na naftu o 11 centov. Obidvaja diskutujúci sa zhodli, že to bol dobrý krok. Opozičný poslanec Brocka však Richterovi vytýkal, že sa toto opatrenie malo urobiť už oveľa skôr.