Stratovým "dcéram“ bývalej Slovenskej televízie odzvonilo. Riaditeľka novej inštitúcie Rozhlas a televízia Slovenska Miloslava Zemková ich ide zrušiť. Dôvod? Zhoršujú situáciu už aj tak zadlženej televízie. Dcérske spoločnosti pritom kedysi vznikli na to, aby zlepšili jej hospodárenie. Ich aktuálna strata prekročila milión eur. Zemková tvrdí, že výhodnejšie bude, keď si napríklad dabing budú zabezpečovať sami.
Platiť dcéry sa neoplatilo
"Ťažko povedať, kde je chyba. Nechcem predchádzajúce rozhodnutie pána Rybníčka komentovať,“ hovorí štatutár televízie Peter Ondro. Niekdajší šéf televízie Richard Rybníček, ktorý založil šesť spoločností so 100-percentnou kapitálovou účasťou STV, však tvrdí, že zle hospodárili jeho nástupcovia. "Za to môže Hreha a Nižňanský (Radim a Štefan, bývalí riaditelia STV, pozn. red.), za to nemôžem ja, za mojej éry fungovali,“ povedal HN Rybníček.
Faktom však je, že dnes aj v minulosti bolo pre STV výhodnejšie, ak si napríklad dabing objednala sama, ako keď to musela robiť cez dcérsku spoločnosť. "My si všetky vzájomné služby účtujeme s DPH. Keď si objednám za stotisíc eur výkon, tak odvediem 20-tisíc eur štátu. Keď sa dá tá činnosť urobiť interne, je to náklad navyše,“ hovorí Ondro.
Problémy boli od začiatku
Rybníček založil dcérske spoločnosti v januári 2004. Kontrolná televízna rada mu to vtedy neodobrila. Rybníček sa jej na názor nepýtal, využil tak legislatívne vákuum. "V danej chvíli som vnímal založenie dcérskych spoločností ako efektívne,“ tvrdil včera predseda Rady RTVS Miroslav Kollár, ktorý kedysi predsedal televíznej rade.
Krátko po Rybníčkovom odchode v roku 2006 audit i štátna kontrola zistili, že spoločnosti fungovali neefektívne. Navzájom si fakturovali služby, napríklad výrobu dabingu predražili o pätinu. Odmeny brali aj ich konatelia či pracovníci, ktorí boli zároveň internými zamestnancami STV. Tri dcérske spoločnosti tak boli zrušené.
Najvyššiu stratu dosahuje 1.2 media, predávajúca reklamný priestor, zrušená má byť už v máji. STV Broadcasting, založená na budovanie vysielačov, zanikne prechodom na digitálne vysielanie v auguste. A koniec čaká aj STV Production & Technology, ktorá zabezpečuje výrobu dabingu. Martina Hilbertová
Hospodárenie dcérskych spoločností, rok 2009
1.2. media, strata 499 062 eur
STV Broadcasting, strata 119 639 eur