Vedie najväčšiu spoločnosť predávajúcu elektroniku na našom trhu a z jeho slov cítiť, že svojej práci sa rozumie. Napriek tomu v ňom cítiť obrovské množstvo hravosti. Nemožno sa čudovať, že o rôznych technologických novinkách rozpráva ako o zábave a o práci ako o svojej vášni. Ak mu päť detí dopraje chvíľku času, venuje sa svojej zbierke vláčikov. Pozvanie na pracovné raňajky v novom bratislavskom hoteli Mercure dnes prijal Erwin Rauh, riaditeľ spoločnosti Nay.
"Vášniví" predavači
Narodil sa v Nemecku, a väčšinu svojej kariéry zasvätil nemeckej spoločnosti Media Markt. Napriek tomu, že viac rokov strávil v Švédsku či v iných krajinách, za svoj domov považuje Viedeň. Tu vyrastalo a vyrastá aj jeho päť detí. Tie pravdepodobne ľutujú, že otec nezostal pri svojej pôvodnej profesii. "Po štúdiu som štyri roky pracoval v biznise s hračkami. Potom mi však učarovala elektronika, tak som v roku 1986 presedlal," hovorí dnes. Jeho domácnosť je plná modernej elektroniky, ako hovorí, nikdy netrvá dlho, že vie odolať nejakej novinke na trhu. Aj jeho deti majú pomerne jasno v tom, čo zvyčajne nájdu pod stromčekom. "Tie menšie, samozrejme, dostávajú aj hračky a oblečenie, ale tie väčšie dostávajú skôr elektroniku. So svetrom by ma asi poslali kade ľahšie," smeje sa.
Po svojom príchode k nám začal poctivo brať lekcie slovenčiny. Na otázku, či sa od Slovákov za pár mesiacov svojho pôsobenia niečo naučil, odpovedá záporne. "Páči sa mi, že Slováci si vedia život užívať, na rozdiel od niektorých iných európskych národov. To som sa však nemusel učiť, našťastie som to vedel už predtým," smeje sa.
Ako zábavu berie aj odvetvie, v ktorom pôsobí. Ľudia si totiž neprídu do obchodu kúpiť kus plastu a káblov, ale veci, ktoré im vedia urýchliť prácu a spríjemniť voľný čas. "Televízory by nemal predávať niekto, koho to nebaví. Nehovorím, že takýchto ľudí vyhadzujeme, ale snažíme sa ich trénovať a nájsť im uplatnenie na takom mieste, pre ktoré majú vášeň," vysvetľuje Rauh. Podľa jeho slov je v našej krajine stále čo zlepšovať v oblasti služieb, a tam vidí aj svoju úlohu. "Presne ten istý pocit som zažíval aj vo Švédsku - obchodníci neboli veľmi orientovaní na zákazníka," prirovnáva nás k severskej krajine, kde prežil posledných päť rokov.
Vláčiky vo vitríne
Napriek tomu, že je podľa vlastných slov technologický fanatik, internetovému obchodu veľmi neprepadol. Ako hovorí, keď si kupuje novú elektronickú "hračku", rád si ju ohmatá - v podobnom duchu zariaďuje aj nové predajne spoločnosti, ktorú dnes riadi. "Na internete nemôžem zistiť, či je výrobok z kvalitného materiálu, z fotografií nespoznám, ako vyzerá v skutočnosti. Cez web si kupujem len vláčiky," priznáva Rauh, ktorý je zaťažený na špeciálne zberateľské lokomotívy a vagóny. Zatiaľ ich má vystavené len vo vitrínach, na vymodelovanie nádhernej krajinky s koľajnicami v pivnici či garáži domácnosti zatiaľ nemá čas. Pripúšťa, že ten správny čas možno nastane po ukončení kariéry. "Možno sa však budem venovať niečomu inému. Napríklad sa vrátim k potápaniu. Teraz popri deťoch mi na koníčky veľa času nezostáva," hovorí hlava sedemčlennej rodiny.
Kto je Erwin Rauh
Takmer štvrť storočia pôsobil na viacerých pozíciách pre nemeckú sieť Media Markt, ktorá je najväčším predajcom elektroniky v Európe. Okrem práce v Nemecku a Rakúsku vybudoval od piky predajnú sieť značky vo Švédsku. Tento rok sa rozhodol prijať ponuku riaditeľa spoločnosti Nay. Na Slovensku pôsobí od marca. Rodák z nemeckého Fuerthu je ženatý a má päť detí.
Dotazník
Nakupujete viac vy, alebo členovia vašej rodiny?
Ak spočítame všetky rodinné nákupy, určite je to moja manželka.
Čo nakupujete najradšej?
Okrem zábavnej elektroniky je to jedlo.
Koľko hodín trávite denne v práci?
Desať až dvanásť hodín.
Beriete si prácu domov?
Niekedy je to potrebné.
Čo máte na svojej práci najradšej?
Výzvy. Práca je pre mňa zábavou aj vášňou.
A čo máte, naopak, najmenej rád?
Niektoré veci by mohli ísť rýchlejšie.