Nespavosť a nervózny žalúdok dnes zachvátili snáď polovicu piatakov základnej školy na Tbiliskej v bratislavskej Rači. „Ráno som sa zobudil o piatej a už som nemohol zaspať. Bolelo ma brucho, hlava...“ ukazuje na príslušné časti tela Samko Jošt. Stres a nervozitu jemu aj jeho štyridsiatim spolužiakom prinieslo nové celonárodné testovanie – žiakov piatych ročníkov základných škôl. A to aj napriek tomu, že išlo len o skúšku, ktorej výsledky nemusia deti a ich rodičov nijako znepokojovať. Generálna skúška a všetkých školách bude na jar budúceho roka, premiéra v roku 2015.
Zrno od pliev
Tridsať príkladov z matematiky a dvadsať zo slovenčiny alebo maďarského jazyka dnes absolvovalo dvetisíc žiakov z 89 základných škôl. Ministerstvo školstva na čele s Dušanom Čaplovičom si od výsledkov sľubuje meranie pridanej hodnoty škôl. Už zavedené Testovanie 9 – deviatakov základných škôl – totiž nezohľadňuje to, aké šikovné deti do školy prišli. Ako neschopné potom vyzerajú aj školy, ktorým sa podarilo všepiť deťom zo sociálne slabého prostrediana základy hygieny, disciplíny, či uplatnenia sa v reálnom živote, hoci z matematiky a gramatiky neexcelujú. A vďaka výsledkom bude môcť ministerstvo školstva odmerať aj kvalitu, ktorú produkujú málotriedky. Väčšina totiž vzdeláva len prvákov až štvrtákov a druhý stupeň deti absolvujú na inej škole. Málotriedky má Čaplovič na muške v súvislosti s tlakom na zvyšovanie platov učiteľov, časť financií by sa totiž dala ušetriť práve na zavretí tých najhorších. „Testovanie piatakov je objektívnejšie ako testovanie deviatakov najmä v Bratislave, pretože tu tretina detí odchádza na osemročné gymnáziá,“ dodáva riaditeľka školy Eva Šišková.
Stačí premýšľať
Nič z toho deti, ktoré behajú po triede na Tbiliskej po skončení testovania, nevedia. Tešia sa, že testy zvládli. „Matematika nebola vôbec ťažká, stačilo porozmýšľať,“ hovorí Saška Polakovičová, ktorá sa ráno tiež prebudila s kŕčmi v brušku. „Pár odpovedí som natipoval, najmä zo slovenčiny, tá bola ťažšia,“ hovorí Samko Jošt. Deti mali napríklad po prečítaní úryvku určiť, či išlo a bájku alebo iný žáner alebo aké postavy v texte vystupovali. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania pripravil testy tak, aby zodpovedali formátu PISA, teda so zameraním na logické rozmýšľanie, čítanie s porozumením a prácu s textom. Žiaci slovenských škôl si totiž z minulosti nesú dedičstvo nesprávnehho spôsobu výučby – vedomosti len memorujú miesto toho, aby s nimi vedeli pracovať. Ústav pošle školám a deťom výsledky v polovici decembra.