Stavba Starého mosta v Bratislave bude pod dohľadom bratislavských mestských poslancov. Tí totiž začínajú prieskum na stavbe mosta a budovaní prvej časti električkovej trate do Petržalky. Stavba totiž mešká desať týždňov, poslanci sa obávajú, že sa do konca roka most dostavať nestihne a projekt Európska únia nepreplatí.
„Pôjdeme za stavebným dozorom, keď bude treba aj do Vítkovíc, kde sa pripravuje konštrukcia mosta, len preto, aby sme docielili, že sa stavba reálne stihne,“ povedal dnes predseda mestského pravicového klubu a šéf dopravnej komisie mesta Jozef Uhler.
Nemešká len stavba Starého mosta, už týždne stoja aj práce na Štúrovej ulici a vraj sedemtýždňový sklz majú aj na petržalskej strane. Podľa Uhlera pri takomto meškaní Bratislave hrozí, že sa stavba dostavať v plánovanom termíne nestihne.
Únia nám to nemusí preplatiť
Projekt, z ktorého väčšiu časť hradí z fondov Európska únia, totiž musí byť dostavaný, skolaudovaný a vyfakturovaný do konca tohto roka. Inak hrozí, že by projekt únia nemusela preplatiť.
V takom prípade by musela približne 70 miliónov eur za stavbu zaplatiť Bratislava, čo by podľa Uhlera mesto priviedlo do nútenej správy a Bratislava by sa dostala pod správu ministerstva financií. Ako dodal, magistrát by tak okrem bežnej prevádzky nemohol robiť vôbec nič.
Stavba Starého mosta v Bratislave. Snímka: TASR/Š. Puškáš
Práce na Starom moste aktuálne meškajú desať týždňov. Radnica už nariadila viaceré opatrenia, aby časový sklz na moste znížili. Po novom sa konštrukcia mosta montuje na dvoch montovniach, nie na jednej ako doteraz. Od marca sa začne pracovať na moste na tri zmeny, robiť sa bude vo dne i v noci.
Prácu robotníkov budú navyše stále sledovať pracovníci magistrátu. K urýchleniu prác chcú prispieť aj mestskí poslanci, ktorí vidia riešenie problému v tlaku na zhotoviteľa stavby a stavebný dozor. „Budeme vyžadovať nový harmonogram prác, ktorý budeme dôkladne sledovať a vyžadovať jeho plnenie,“ povedal predseda mestského poslaneckého klubu strany Most-Híd Rastislav Žitný.
Zhotoviteľ vraj už pre mesto nový harmonogram pripravuje, o termínoch ukončenia stavby však môžu hovoriť až keď harmonogram schvália všetky zainteresované strany. Poslanecký prieskum chcú poslanci u zhotoviteľa stavby stihnúť do polovice februára.
Výroba mešká aj v Česku
Navštíviť chcú aj stavebný dozor a možno sa vyberú i do Vítkovíc, kde sa vyrába konštrukcia mosta. Aj tu totiž vraj podľa Uhlera výroba mešká. Okrem toho Uhler na 16. februára zvoláva aj zasadnutie mestskej komisie dopravy a informačných systémov, na ktoré pozval zástupcov zhotoviteľa i stavebného dozoru. Vysvetľovať vraj budú príčiny meškania na stavbe mosta.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave.
Starý most rekonštruuje Združenie MHD - Starý most, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Je zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ.
Projekt bude stáť 58,8 milióna eur bez DPH, a je financovaný z eurofondov. Európska komisia už odobrila na projekt grant 63 miliónov eur z Kohézneho fondu Európskej únie. Na financovaní projektu sa bude z 85 percent podieľať Európska únia, desať percent prispeje štát a päť percent zaplatí mesto. Podmienkou je, že projekt musí byť dokončený a vyfakturovaný do konca roka 2015.