Chyták v matematickej úlohe dnes potrápil desaťtisíce deviatakov základných škôl. Na 1446 školách sa dnes písal celonárodný test vedomostí Testovanie 9. Organizátori ponúkli aj matematický príklad, kde mali žiaci vypočítať rozdiel v dĺžke zjazdoviek v Tatranskej Lomnici a na Štrbskom Plese. Kým všetky údaje boli v metroch, výsledok bolo treba uviesť v kilometroch. "Všetko mám dobre, len toto som si nevšimol," hovorí Peter Bystriansky zo Základnej školy Za kasárňou v bratislavskom Novom Meste.
Samotný príklad bol jednoduchý, no ak žiak uviedol správny výsledok v metroch, nezískal zaň žiadne BODY. Príklad aj celý test si môžete pozrieť na konci článku.
Testy z matematiky a slovenského, prípadne maďarského jazyka trvali dve hodiny čistého času. Pre vyše 40-tisíc deviatakov základných škôl je dobrý výsledok (90 percent z oboch predmetov) automatickou vstupenkou na strednú školu. "Zhruba tretina detí je už aj tak prijatá na strednú školu," hovorí učiteľka školy Jana Zárecká. Aj preto mali podľa nej učitelia z testu väčší stres ako žiaci.
"Matematika bola stredne ťažká, slovenčina trochu ľahšia, bola zameraná najmä na porozumenie textu, čo mi nerobí problém," hovorí Lívia Klačanská. Na 20 úloh z každého predmetu dostali žiaci hodinu.
Žiaci na vybraných školách písali tento rok po prvýkrát aj online verziu, prípadne offline verziu, ale na počítači. "Som zvyknutá počítať na papieri, kde si môžem robiť poznámky a podčiarkovať, takže mi to trochu prekáža," hovorí deviatačka Lucia Schramová. Viacerí rodičia požiadali školy alebo organizátora - Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania - o možnosť robiť test v papierovej forme.
Výsledky si vedia deti píšuce online overiť okamžite po skončení testu, offline verzia ponúka možnosť poslať si test do e-mailu. Ten si však žiaci môžu skontrolovať až po odchode z triedy, pretože mobily sú počas skúšky zakázané.
Správne odpovede ešte