Reklama na sladené nápoje v škole či pri športovej hale pre deti? Zabudnite. A nielen na ne. Ale aj na bilbordy či plagáty odporúčajúce akékoľvek ďalšie jedlá, ktoré obsahujú veľa cukru, tuku, a soli. S jediným cieľom: menej obéznych detí.
To je najnovšia vízia rezortu zdravotníctva, ktorý chce aj takýmto opatrením chrániť mládež v Národnom akčnom pláne v prevencii obezity. Aby neúmerne nepriberala. Zákaz reklamy by sa mal dotknúť všetkých priestorov, v ktorých sa pohybujú vyslovene len maloletí. Škôlky, školy, športové kluby či haly a iné rekreačné miesta.
Cieľ s viacerými otáznikmi
„Snažíme sa o osvetu zdravej výživy, avšak ak by sme mali napríklad v bufete smetné koše s logom sladených nápojov, museli by sme ich odstrániť?“ pýta sa riaditeľka základnej školy v Prešove Natália Tobiášová. Nad novým plánom ministerstva však visí viacero otáznikov. Konkrétne, čo by pod „nebezpečné“ potraviny spadalo. Ako upozorňuje analytik INESS Radovan Ďurana, vysoký obsah sacharidov majú aj cereálne tyčinky, ktoré mnohí odborníci nepovažujú za zdravé.
Čítajte viac:
Liek na obézne deti: dotované bicykle
Rastlinná strava by mala tvoriť dve tretiny našej potravy
Obmedzenia sa pritom nemusia týkať len reklamy, ale aj samotného predaja podobných potravín či nápojov. Ešte vlani navrhovala ich obmedzenie poslankyňa Smeru Renáta Zmajkovičová. Neúspešne. Najnovšie zas Úrad verejného zdravotníctva spísal svoj zoznam, čo by zo školských bufetov malo zmiznúť.
Peňazí bude málo
Tým sa však aktivity štátu nekončia. V akčnom pláne navrhuje napríklad zavedenie ovocných programov v školách či zvýšenie športovania detí. Aj vďaka tomu do desiatich rokov plánuje rezort znížiť mieru obezity zo súčasných 16,9 percenta obéznych Slovákov na 15,8 percenta. A minúť na to chce ročne 70-tisíc eur. Stačiť to nebude – odkazujú odborníci. Len na porovnanie, premiér Robert Fico pred dvoma rokmi vyčlenil napríklad len na digitalizáciu slovenských kín desaťkrát viac peňazí než na najnovší návrh.