StoryEditor

Migy nechali vykanibalizovať a ešte za to platili

04.09.2013, 00:00

Prečo ste sa rozhodli podať trestné oznámenie?
Pretože sa rok zaoberáme tým, čo urobilo bývalé vedenie so stíhačkami MiG-29. Nechali ich vykanibalizovať a ešte za to platili. Je nehorázne, akú nevýhodnú zmluvu pre Slovensko podpísali.

V čom nevýhodnú?
Tá zmluva je zle urobená. Platíme za niečo, nad čím nemáme kontrolu. Pred ukončením prvého abonentu (servisného obdobia, pozn. red.) mala byť spravená súpisná technická kontrola tých stíhačiek. Nestalo sa tak. Keby sa to spravilo, zistilo by sa, že niektoré tie stíhačky vykanibalizovali, že sú bez motorov, prevodových skríň a ďalších agregátov a elektronických blokov. Lietadlá v tomto stave vstúpili do druhého abonentu bez toho, aby bolo zabezpečené ich uvedenie do stavu, ako ustanovovala prvá abonentná zmluva. Tá hovorila, že lietadlá mali byť odovzdané ruskou stranou letuschopné so životnosťou minimálne jeden rok a 60 letových hodín.

Čo s tým idete robiť?
Rokujeme s ruskou stranou o zmenách v zmluve.

Akú máte odpoveď?
Do desiatich dní by mal prísť na Slovensko riaditeľ spoločnosti RSK MiG, aby sme dohodli nové podmienky. Súhlasili s tým, že môžeme otvoriť text zmluvy.

Čo chcete zmeniť?
Už sa nám podarilo vyrokovať dve zmeny na opravu našich stíhačiek. Požiadali sme o posilnenie opravárenského tímu, to sa už stalo. Požiadali sme o náhradné diely, ktoré nám už tiež sčasti chodia. Teraz musíme doriešiť sankcie.

Akým spôsobom?
V tej zmluve nie sú žiadne pre druhú stranu. Chceme, aby zmluva bola rovnako tvrdá pre obe strany, aby sme mali kontrolu, keď platíme.

Koľko nás stojí jedna stíhačka?
Cena je predmetom obchodného tajomstva.

Koľko ich máme?
12.

Koľko je schopných vzlietnuť?
Jedným zo záväzkov Slovenskej republiky ako členskej krajiny NATO je nepretržité zabezpečenie ochrany vzdušného priestoru NATO nad naším územím. Na splnenie tohto cieľa Vzdušné sily OS SR vyčleňujú nepretržite dve nadzvukové stíhacie lietadlá MiG-29 a jedno záložné lietadlo toho istého typu, ktoré sú zaradené do pohotovostného systému ochrany vzdušného priestoru v rámci NATINADS (NATO Integrated Air Defence System). Ďalšie sú predurčené na výcvik pilotov. Presný počet letuschopných lietadiel je z dôvodu zabezpečenia obranyschopnosti štátu utajovaný.

Platíme za servis všetkých stíhačiek, aj tých, čo nefungujú?
To nemôžem zverejniť.

Budete v rámci rokovaní hýbať aj s cenou?
Nevyhovuje nám predmet zmluvy, chceli by sme, aby za cenu, ktorá je dohodnutá, spravili toho viac. Potrebovali by sme do zmluvy dostať aj generálne opravy, ale to bude ťažké rokovanie.

Prečo?
Pretože generálna oprava je oprava podvozkov, motora. To máte ako pri aute, je servisná oprava, ktorá zahŕňa výmenu oleja, oprava bŕzd a podobne. V prípade stíhačiek to je ten abonent. A potom veľká generálna oprava, ktorá zahŕňa napríklad výmenu motora.

Neuvažujete o tom, že by ste tú zmluvu jednoducho vypovedali?
To nie je možné len tak vypovedať.

menuLevel = 1, menuRoute = slovensko, menuAlias = slovensko, menuRouteLevel0 = slovensko, homepage = false
19. apríl 2024 03:01